آلت کوین چیست؟

آلت کوین یکی از اصطلاحات بسیار متداول در بازار رمزارزها بین سرمایه ‌گذاران و معامله‌ گران است. واژه آلت کوین برای تمام ارزهای دیجیتالی استفاده می‌شود که پس از بیت کوین ساخته شده‌اند و تعداد آن‌ها به بیش از 10 هزار نوع رسیده است. آشنایی با مفهوم آلت کوین به فعالان بازار کریپتو کمک می‌کند تا بتوانند بهترین ارزها را برای سرمایه ‌گذاری خود انتخاب کنند و با کمترین ریسک، بیشترین سود را به دست آورند. در واقع، آلت کوین‌ها ارزهای دیجیتالی هستند، که بر اساس پروتکل و قوانین خاصی ساخته شده‌اند، اما پروتکل‌های آن‌ها با بیت کوین متفاوت است. تا انتهای این مقاله جذاب با آکادمی بیتریوم همراه باشید.
نام آلت کوین از واژه «Alternative» به معنای «جایگزین» الهام گرفته شده است و به این نکته اشاره دارد که این ارزها جایگزینی برای بیت کوین و ارزهای سنتی هستند. اولین آلت کوین‌ها در سال 2011 شروع به فعالیت کردند و از آن زمان به بعد، هزاران نمونه از آن‌ها در بازار کریپتوکارنسی به وجود آمده است. در این مقاله قصد داریم به سوال “آلت کوین چیست؟” پاسخ دهیم و پس از بررسی جنبه‌های مختلف این رمز ارزها، تعدادی از بهترین نمونه‌های آن‌ها را معرفی کنیم.

آشنایی با آلت کوین

آلت کوین‌ها، رمزارزهایی هستند که با استفاده از تکنولوژی بلاک چین، امکان انجام معاملات همتا به همتا را فراهم می ‌کنند. این ارزها با برتری و موفقیت بیت کوین به وجود آمده‌اند و تلاش می‌کنند با بهبود قوانین بیت کوین و ارائه تغییرات موثر، توجه کاربران را به خود جلب کنند. با وجود آنکه هدف اصلی از ایجاد آلت کوین‌ها، جایگزینی برای بیت کوین بود، اما در عمل هیچ یک از این کوین‌ها نتوانسته اند، جایگاه فعلی بیت کوین در بین تریدرها را به دست آورند. اما هر کدام از این آلت کوین‌ها به نوبه خود برای توسعه فناوری بلاکچین نقش مهمی داشته اند. بیشتر آلت کوین‌های موجود که در سال‌های اولیه بیت کوین و پس از آن ایجاد شدند، در واقع گونه‌ هایی از فورک بلاکچین بیت کوین بودند.
بیشتر آلت کوین های اولیه که در سال 2011 و دو سال بعد از ظهور بیت کوین ایجاد شدند، نمونه‌هایی از فورک بلاکچین بیت کوین بودند که برخی از ویژگی‌های آن را تغییر داده بودند. به عنوان مثال، “Namecoin” نیم کوین اولین ارز رمزنگاری شده بود که همانند بیت کوین از الگوریتم اثبات کار برای اجماع استفاده می‌کرد و تعداد کل سکه های آن نیز محدود به 21 میلیون بود و تنها تفاوت آن با بیت کوین در ویژگی‌های حریم خصوصی بیشتر برای کاربران بود.

چرا آلت کوین ها به وجود آمدند؟

از زمان آغاز بیت کوین، برخی از نقاط ضعف این ارز دیجیتال محبوب توجه فعالان بازار را جلب کرد. اولین نقطه ضعف، کند بودن سرعت استخراج کوین و تایید تراکنش‌ها برای بسیاری از کاربران بود. علاوه بر این، ظرفیت پردازش بیت کوین برای معاملات در ثانیه بسیار پایین بود، که باعث شد تا بسیاری از برنامه نویسان و متخصصان به فکر ارائه یک رمزارز بهتر که این مشکلات را نداشته باشد بیفتند. این متخصصان تصمیم گرفتند با تغییراتی در کد بیت کوین یا حتی الهام گرفتن از آن، رمزارزهایی بهتر را به بازار معرفی کنند. بسیاری از این ایده‌ها به صورت مجموعه ‌ای از خدمات به کاربران عرضه شدند و فقط به عنوان رمزارز خالص باقی نماند.

آلت کوین چیست؟

مقایسه بیت کوین و یک آلت کوین‌

برای درک بهتر مفهوم آلت کوین، در این بخش از مقاله به تفاوت بین بیت کوین و آلت کوین ها می پردازیم تا شما دقیق تر در مورد آلت کوین ها آگاه شوید. ممکن است بتوان تفاوت اولیه بیت کوین و آلت کوین‌ها را با نگاه به قدمت آن‌ها مشاهده کرد. بیت کوین اولین و قدیمی‌ترین ارز دیجیتالی است که در سال 2009 معرفی و به بازار عرضه شد، در حالی که آلت کوین کار خود را در سال 2011 آغاز کرده است.
آلت کوین‌ها تا حدی از قوانین بیت کوین پیروی می‌کنند، اما به نسبت آن، تفاوت‌هایی نیز دارند. برای مثال، بعضی از ویژگی‌های بیت کوین:

  • تنها ۲۱ میلیون بیت کوین وجود دارد.
  • هر بلاک از بلاکچین بیت کوین تقریباً ۱۰ دقیقه زمان می برد تا استخراج شود.
  • پاداش بلاک در فرآیند استخراج هر چهار سال یک بار کاهش می یابد و نصف می شود.

اما این قوانین قطعاً برای سایر رمزارزها صدق نمی کند. ممکن است یک آلت کوین در برخی ویژگی‌ها به بیت کوین شبیه باشد، اما این یک الزام نیست. به عنوان مثال، رمزارز لایت کوین که یکی از آلت کوین‌های محبوب در بازار است، نیز از بیت کوین تعدادی ویژگی‌ها را دارد:

  • تعداد کل لایت کوین ها در حال حاضر ۸۴ میلیون است.
  • زمانی که برای استخراج هر بلاک لایت کوین صرف می‌شود تقریبا ۲.۵ دقیقه است.
  • هر چهار سال یک بار، پاداش بلاک در فرآیند استخراج لایت کوین به نصف می ‌رسد تا متوازن شود.

این مقایسه نشان می‌دهد که هرچند بعضی از قوانین یک آلت کوین و بیت کوین شبیه به هم باشند، اما این بدان معنا نیست که این شباهت ضروری است.

مزایای آلت کوین ها

آلت کوین‌ها از ابتدا برای رفع نقاط ضعف موجود در بیت کوین طراحی شدند. به همین دلیل، در مقایسه با بیت کوین، چندین مزیت کلی دارند:

  1. آلت کوین ها، عموما تراکنش‌ها را با سرعت بالاتری پردازش می‌کنند، در حالی که بیت کوین تنها قادر به پردازش 7 تراکنش بر ثانیه است، ظرفیت تبدیل به یک رمزارز برای تراکنش‌های روزمره را ندارد. اما بسیاری از آلت کوین‌ها مانند ترون قادراند تا 2000 تراکنش در ثانیه را به راحتی پردازش کنند.
  2. حضور آلت ‌کوین‌ها در بازار رمزارزها باعث رقابتی شدن و جذاب تر شدن فضای این بازارها می‌شود. کاربران مختلف با فعالیت در بازارهای متنوع، انگیزه‌ی بیشتری برای سرمایه‌ گذاری بیشتر و کسب سود به دست می‌آورند.
  3. یکی از مزایای اساسی آلت کوین‌ها نسبت به بیت کوین، کاهش کارمزد تراکنش‌هاست. با افزایش قابل توجه قیمت بیت کوین و همچنین افزایش ترافیک در شبکه، پرداخت کارمزد تراکنش بیت کوین چندان صرفه اقتصادی برای کاربران معمولی شبکه ندارد.

معایب آلت کوین ها

آلت کوین‌ها همزمان با ایجاد فرصت‌های متنوع و فراوان در بازار رمزارزها، ریسک ‌های قابل توجهی هم برای کاربران ایجاد می‌کنند:

  1. وابستگی شدید قیمت آلت کوین به بیت کوین به قدری است که هر نوسان کوچکی در قیمت بیت کوین می‌تواند تأثیر مستقیمی بر روی قیمت و ارزش بازار آلت کوین داشته باشد. این به این معنی است که بازار آلت کوین یک بازار کاملا مستقل نمی‌ باشد. همچنین به خاطر عمر کمترشان، گاهی خطر سقوط ارزش سرمایه بازار وجود دارد.
  2. حضور آلت کوین های مختلف، خطر افتادن در دام کلاهبرداری‌ها و تله ‌های اینترنتی را افزایش می‌دهد. ممکن است کاربران ناآگاه، به عنوان قربانیان این تله ها باشند.

سخن پایانی

آلت کوین ها به منظور اهداف گوناگون، از جمله انجام تراکنش های سریع و ناشناس، قابل استفاده هستند. برخی از این کوین‌ها سودآوری خیلی زیادی هم برای سرمایه گذاران خود به ارمغان آورده‌اند. برای داشتن سود قابل توجه، قبل از خرید و فروش آلت کوین، باید تحقیقات کاملی انجام داد. زیرا صنعت کریپتو فناوری جدیدی است و در آن باید با احتیاط عمل کرد. اگر تمایل به سرمایه گذاری در آلت کوین دارید و می‌خواهید سبد خود را متنوع کنید، بسیار محتاط باشید. نظرات خود را در بخش دیدگاه ها با آکادمی بیتریوم به اشتراک بگذارید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدید ترین مطالب

مقالات مرتبط

Volume
Play
1x
00:00/00:00