قرارداد مارجین در بازار مالی چیست؟

قرارداد مارجین در بازار مالی چیست؟

در امور مالی، قرارداد مارجین وثیقه ای است که سرمایه گذار باید نزد کارگزار یا صرافی خود سپرده گذاری کند، تا ریسک اعتباری که دارنده برای کارگزار یا صرافی ایجاد می کند را پوشش دهد. اگر سرمایه‌گذار برای خرید ابزارهای مالی وجه نقد از کارگزار قرض بگیرد، ابزارهای مالی را برای فروش کوتاه مدت یا انعقاد قرارداد مشتقه بگیرد، می‌تواند ریسک اعتباری ایجاد کند.

خرید با مارجین  زمانی اتفاق می‌افتد که سرمایه‌گذار دارایی را با استقراض موجودی از یک کارگزار خریداری کند. خرید با مارجین  به پرداخت اولیه دارایی به کارگزار اشاره دارد. سرمایه گذار از اوراق بهادار قابل مارجین در حساب کارگزاری خود به عنوان وثیقه استفاده می کند. تا انتهای این مقاله همراه آکادمی بیتریوم باشید تا درباره قرارداد مارجین در بازار مالی بدانید ، همچنین جهت خواندن مطالب بیشتر دپارتمان رمز ارز کلیک کنید.

در یک زمینه تجاری کلی، مارجین تفاوت بین قیمت فروش محصول یا خدمات و هزینه تولید یا نسبت سود به درآمد است. مارجین همچنین می تواند به بخشی از نرخ بهره وام مسکن با نرخ قابل تنظیم (ARM) که به نرخ شاخص تعدیل اضافه شده است اشاره کند. مارجین پولی است که از یک کارگزار برای خرید یک سرمایه گذاری قرض گرفته می شود و تفاوت بین ارزش کل سرمایه گذاری و مبلغ وام است.
معامله مارجین به روش استفاده از وجوه قرض گرفته شده از یک کارگزار برای تجارت یک دارایی مالی اشاره دارد که وثیقه وام از کارگزار را تشکیل می دهد.
حساب مارجین یک حساب کارگزاری استاندارد است، که در آن سرمایه گذار مجاز می باشد از پول نقد یا اوراق جاری موجود در حساب خود به عنوان وثیقه برای وام استفاده کند.
اهرمی که با مارجین اعطا می شود، هم سود و هم زیان را تقویت می کند. در صورت ضرر، مارجین فراخوان ممکن است از کارگزار شما بخواهد که اوراق بهادار را بدون رضایت قبلی نقد کند.

قرارداد مارجین در بازار مالی چیست؟

درک قرارداد مارجین

مارجین به میزان حقوق صاحبان سرمایه در حساب کارگزاری خود اشاره دارد. “مارجین ” یا “خرید با مارجین ” به معنای استفاده از پول قرض گرفته شده از یک کارگزار، برای خرید اوراق بهادار است. برای انجام این کار، به جای یک حساب کارگزاری استاندارد، باید یک حساب مارجین داشته باشید. حساب مارجین یک حساب کارگزاری است که در آن کارگزار به سرمایه گذار پول وام می دهد تا اوراق بهادار بیشتری را نسبت به آنچه که در غیر این صورت می توانست با موجودی موجود در حساب خود بخرد، بخرد.

همچنین بخوانید: عرضه پول چیست؟

استفاده از مارجین برای خرید اوراق بهادار عملاً مانند استفاده از پول نقد جاری یا اوراق بهادار موجود در حساب خود به عنوان وثیقه برای وام است. وام دارای وثیقه با نرخ بهره دوره ای است، که باید پرداخت شود. سرمایه گذار از پول قرض گرفته شده یا اهرم استفاده می کند و بنابراین ضرر و زیان و سود در نتیجه افزایش می یابد. سرمایه‌گذاری مارجین می‌تواند در مواردی سودمند باشد، که سرمایه‌گذار پیش‌بینی می‌کند نرخ بازده سرمایه‌گذاری بالاتری نسبت به سود وام می‌پردازد. به عنوان مثال، اگر مارجین مورد نیاز اولیه 60% برای حساب مارجین خود دارید و می خواهید 10000 دلار اوراق بهادار خریداری کنید، مارجین شما 6000 دلار خواهد بود و می توانید بقیه را از کارگزار قرض کنید.

خرید در مارجین

خرید با مارجین به معنای قرض گرفتن از یک کارگزار به منظور خرید سهام است. می توانید آن را به عنوان وام از کارگزاری خود در نظر بگیرید. معاملات مارجین به شما این امکان را می دهد تا سهام بیشتری نسبت به حالت عادی بخرید. برای معامله با مارجین، به یک حساب مارجین نیاز دارید. این با یک حساب نقدی معمولی متفاوت است، که در آن شما با استفاده از پول موجود در حساب معامله می کنید.

طبق قانون، کارگزار شما ملزم به کسب رضایت شما برای افتتاح حساب مارجین است. حساب مارجین ممکن است بخشی از قرارداد افتتاح حساب استاندارد شما باشد یا ممکن است یک قرارداد کاملا مجزا باشد. سرمایه گذاری اولیه حداقل 2000 دلار برای یک حساب مارجین مورد نیاز است، اگرچه برخی از کارگزاری ها به مقدار بیشتری نیاز دارند. این سپرده به عنوان حداقل مارجین شناخته می شود.

پس از افتتاح و عملیاتی شدن حساب، می توانید تا 50 درصد از قیمت خرید سهام را وام بگیرید. این قسمت از قیمت خریدی که شما واریز می کنید، به عنوان مارجین اولیه شناخته می شود. ضروری است بدانید که مجبور نیستید تا 50 درصد مارجین کنید. شما می توانید کمتر وام بگیرید، مثلاً 10٪ یا 25٪.، توجه داشته باشید که برخی از کارگزاری ها از شما می خواهند بیش از 50 درصد قیمت خرید را واریز کنید.

شما می توانید وام خود را تا زمانی که بخواهید، حفظ کنید، مشروط بر اینکه به تعهدات خود مانند پرداخت به موقع سود وجوه قرض شده عمل کنید. هنگامی که سهام را در یک حساب مارجین می فروشید، درآمد حاصل از بازپرداخت وام به کارگزار شما می رسد تا زمانی که به طور کامل پرداخت شود.

همچنین بخوانید: سیاست پولی و مالی چیست ؟

همچنین محدودیتی به نام مارجین نگهداری وجود دارد، که حداقل موجودی حسابی است که باید قبل از اینکه کارگزار شما را مجبور به واریز وجوه بیشتر یا فروش سهام برای پرداخت وام خود کند، حفظ کنید. هنگامی که این اتفاق می افتد، به عنوان فراخوان مارجین شناخته می شود. مارجین فراخوان، عملاً درخواستی است از طرف کارگزاری شما برای اضافه کردن پول به حساب خود یا بستن موقعیت ها برای بازگرداندن حساب خود به سطح مورد نیاز. اگر مارجین فراخوان را برآورده نکنید، شرکت کارگزاری شما می‌تواند هر موقعیت باز را ببندد تا حساب را به حداقل مقدار بازگرداند. شرکت کارگزاری شما می‌تواند این کار را بدون تأیید شما انجام دهد و می‌تواند انتخاب کند که کدام موقعیت (موقعیت) را تصفیه کند.

علاوه بر این، شرکت کارگزاری شما می تواند برای معامله(ها) از شما کمیسیون بگیرد. شما مسئول هر گونه ضرر و زیان متحمل شده در طول این فرآیند هستید و شرکت کارگزاری شما ممکن است به اندازه ای سهام یا قرارداد را نقد کند که بیش از حد نیاز اولیه باشد.قرارداد مارجین در بازار مالی چیست؟

معامله با مارجین به چه معناست؟

معامله با مارجین به معنای قرض گرفتن پول از یک شرکت کارگزاری به منظور انجام معاملات است. هنگام معامله با مارجین ، سرمایه گذاران ابتدا وجه نقد را سپرده گذاری می کنند که سپس به عنوان وثیقه برای وام عمل می کند و سپس به پولی که وام می گیرند، بهره مستمر پرداخت می کنند. این وام قدرت خرید سرمایه گذاران را افزایش می دهد و به آنها اجازه می دهد تا حجم بیشتری از اوراق بهادار را خریداری کنند. اوراق بهادار خریداری شده به طور خودکار به عنوان وثیقه برای وام مارجینی عمل می کند.

Margin Call چیست؟

مارجین فراخوان، سناریویی است که در آن کارگزاری که قبلاً وام مارجین را به یک سرمایه‌گذار اعطا کرده بود، اخطاریه‌ای را برای آن سرمایه‌گذار ارسال می‌کند و از آنها می‌خواهد که میزان وثیقه را در حساب مارجین خود افزایش دهند. زمانی که سرمایه گذاران با مارجین فراخوان مواجه می شوند، اغلب نیاز دارند وجه نقد اضافی را به حساب خود واریز کنند، گاهی اوقات با فروش سایر اوراق بهادار این امر موجب می شود. در صورت امتناع سرمایه گذار از انجام این کار، کارگزار حق دارد موقعیت های سرمایه گذار را به اجبار بفروشد تا وجوه لازم را جمع آوری کند. بسیاری از سرمایه گذاران از فراخوان مارجین می ترسند، زیرا می توانند سرمایه گذاران را مجبور به فروش موقعیت ها با قیمت های نامطلوب کنند.

معانی دیگر اصطلاح مارجین چیست؟

خارج از وام مارجین، اصطلاح مارجین کاربردهای دیگری نیز در امور مالی دارد. به عنوان مثال، از آن به عنوان یک اصطلاح فراگیر برای اشاره به مارجین های سود مختلف، مانند مارجین سود ناخالص، مارجین سود قبل از مالیات و مارجین سود خالص استفاده می شود. این اصطلاح گاهی اوقات برای اشاره به نرخ بهره یا حق بیمه ریسک نیز استفاده می شود.

نظرات خود را در بخش دیدگاه ها با آکادمی بیتریوم به اشتراک بگذارید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدید ترین مطالب

مقالات مرتبط

Volume
Play
1x
00:00/00:00