چرا بلاک چین یک فناوری انقلابی است ؟

چرا بلاک چین یک فناوری انقلابی است ؟

تا انتهای این مطلب با آکادمی بیتریوم همراه باشید تا درباره چرایی فناوری انقلابی بودن بلاک چین بدانید.

چرا بلاک چین انقلابی تلقی می شود؟

«بلاک چین» و «ارز دیجیتال» نزدیک به یک دهه است که وجود دارند. ما در مورد این پیشرفت های فناوری چه می دانیم؟ آیا می توانید به وضوح توضیح دهید که آنها چیست و چگونه کار می کنند؟ فناوری بلاک چین چه کاربرد عملی ارائه می دهد و چگونه ممکن است دنیا را تغییر دهد؟

یورونیوز از یک متخصص در این زمینه، وکیل مستقر در زوریخ، فابیو آلوس مورا، خواست تا این مفاهیم پیچیده را به زبان ساده بیان کند. برخی از پاسخ‌ها نیز توسط توماز لواک، یکی از بنیان‌گذاران و مدیر عامل OriginTrail مستقر در لیوبلیانا گفته شده است که یکی از استارت‌آپ‌های متعدد فناوری که از دانش بلاک چین بهره‌برداری می‌کند.

فناوری بلاک چین را می توان به گونه ای توضیح داد که حتی یک کودک 4 ساله نیز آن را درک کند. با این حال، این توضیح نه واقع بینانه و نه مفید خواهد بود، زیرا این فناوری را به مجموعه ای از کلیات کاهش می دهد. بنابراین، اگر واقعاً می‌خواهیم بلاک چین را بفهمیم، نباید پاسخ را بیش از حد ساده کنیم. و با این حال، بسیار ساده است.ابتدا اجازه دهید دو قدم به عقب برگردیم تا تصویر بزرگ را ببینیم. اولین قدم به عقب برای تجدید نظر در ماهیت اینترنت ضروری است. امروزه اینترنت یکی از ستون فقرات ساختاری جامعه ما است؛ تقریباً 100٪ تمام ارتباطات از طریق اینترنت جریان می یابد، جایی که اطلاعات و دانش به صورت آنلاین ثبت، به اشتراک گذاشته شده و توسعه می یابد.

همچنین بخوانید: لایه 1 بلاک چین چیست؟ همه چیز درباره لایه یک لاک چیز

چرا بلاک چین یک فناوری انقلابی است

کل سیستم مالی جهانی به صورت آنلاین از طریق اینترنت کار می کند. بازاریابی و مصرف، کمپین های سرگرمی و سیاسی، شبکه های اجتماعی، همه این فعالیت های انسانی به طور فزاینده ای به صورت آنلاین، از طریق شبکه ای به نام اینترنت، طراحی شده در دهه 1970 انجام می شود، که هنوز در هسته خود همان طراحی ساختاری، همان معماری و پروتکل های اشتراک داده را حفظ می کند. که در آغاز تقریباً 50 سال پیش داشت.

اینترنت به عنوان یک شبکه غیرمتمرکز طراحی شده است. این بدان معنی است که رایانه ها، تلفن های هوشمند و سایر دستگاه ها به یک گره خاص، یک نقطه کانونی، یک سرور، یک ارائه دهنده خدمات اینترنتی یا یک ابر رایانه متصل هستند. این گره، به نوبه خود، به گونه‌ای به گره‌های دیگر متصل می‌شود که به همه دستگاه‌های متصل اجازه می‌دهد از طریق یک واسطه ارتباط برقرار کنند: اتصال برقرار شده یا چندین گره در بین ارتباط.

اینجاست که بلاک چین وارد می شود: روش ذخیره، توزیع و حتی تولید داده ها را تغییر می دهد. بلاک چین در هسته خود چیزی بیش از یک روش جدید برای ساختار ثبت داده ها نیست. این به روشی انجام می شود که برای اولین بار در سال 2009 توسعه یافت و به طور کلی “شبکه توزیع شده” در مقابل “شبکه غیرمتمرکز” نامیده می شود.

همچنین بخوانید: غیرمتمرکز کردن اینترنت چه فایده ای دارد؟

در یک مدل سنتی اینترنت، همه رایانه‌ها به گره‌هایی متصل می‌شوند که اطلاعات را متمرکز و مجدداً توزیع می‌کنند و یک جریان را تشکیل می‌دهند. در بلاک چین، ساختار ذخیره و توزیع داده ها کاملاً متفاوت است. به لطف چندین پیشرفت فناوری، مانند رمزنگاری و فشرده‌سازی پیشرفته داده‌ها، همه رایانه‌های موجود در یک شبکه بلاک چین تمام اطلاعات به اشتراک گذاشته شده در آن شبکه را ذخیره می‌کنند. در همان زمان، تمام رایانه ها به همه رایانه های دیگر متصل می شوند. این سیستم بدون متمرکز کردن گره ها کار می کند، زیرا تمام دستگاه های متصل خود گره هستند.

به روشی بسیار ساده، این همان چیزی است که سیستم های مختلف به نظر می رسند: شبکه های متمرکز، غیرمتمرکز و توزیع شده (نوع بلاک چین). در شکل سوم زیر همه نقاط به تمام نقاط دیگر متصل می شوند، نه تنها به برخی از آنها!

به همین دلیل است که بلاک چین به عنوان فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT) نیز توصیف می شود. این دفتر کل یا رجیستری است که به طور کامل در شبکه توزیع می شود. (مدل‌های DLT دیگری نیز وجود دارند که بلاک چین نیستند و از نظر تئوری، ممکن است بلاک چینی داشته باشید که DLT نیست).

بنابراین، چرا “بلاک” و چرا “زنجیره”؟

هنگامی که به نحوه عملکرد شبکه توزیع شده پی ببریم، درک آن آسان است.

چگونه می‌توانیم به نظم در شبکه‌ای برسیم که هیچ مرجع مرکزی کنترل گره‌ها را ندارد؟ ممکن است چندین شبکه وجود داشته باشد (و در واقع وجود دارد) که تحت یک مدل بلاک چین ساختار یافته اند. هر کامپیوتر یا دستگاهی که به شبکه بلاک چین می پیوندد، فایلی با تمام اطلاعاتی که تا به حال در آن بلاک چین ایجاد شده است دریافت می کند و به مجموعه قوانین ساده ای که به عنوان پروتکل معروف است، پایبند است. قانون اصلی می گوید که پس از X دقیقه (یا X ثانیه) تمام اطلاعات موجود در شبکه بسته بندی، فشرده و رمزنگاری می شوند. این اطلاعات بسته بندی شده چیزی را تشکیل می دهد که بلوک نامیده می شود، که (پس از X دقیقه یا ثانیه) توسط یک بلوک پیوندی دیگر و غیره دنبال می شود. این بلوک ها زنجیره ای از بلوک ها یا بلاک چین را تشکیل می دهند.بلوک های “مهر شده” هنوز در دسترس هستند، بنابراین می توان به اطلاعات ذخیره شده در آنها مراجعه کرد. با این حال، تمام این اطلاعات “در سنگ نوشته شده” هستند و هرگز نمی توان آنها را حذف یا تغییر داد. تغییر داده ها در یک بلوک زنجیره ای از نظر فنی غیرممکن است. و تنها یک راه حتی برای حذف آن وجود دارد: شما باید کل بلاک چین را حذف کنید. هر کامپیوتری که تا به حال به بلاک چین متصل شده است، می تواند ساختار و محتوای بلاک چین را دوباره برقرار کند. این فرآیند ممکن است توسط قوانین بلاک چین خودکار شود.

چرا بلاک چین یک فناوری انقلابی است

چرا بلاک چین انقلابی است؟

اکنون زمان آن رسیده است که گام دومی را که قبلاً در مورد آن صحبت کردیم، انجام دهیم. ساختار جامعه و جهان امروز را در نظر بگیرید. به اینترنت و ساختار غیرمتمرکز آن بر اساس چندین گره فکر کنید. چه کسی گره ها را کنترل می کند، اینترنت را کنترل می کند. تا حدی که دائماً در حال رشد است، چه کسی اینترنت را کنترل می کند، جهان را کنترل می کند.

شما می توانید برخی از گره ها را کنترل کنید تا سانسور را به کل کشور یا منطقه وارد کنید، همانطور که در فیس بوک، واتس اپ یا تلگرام اتفاق افتاد. می‌توان گره‌ها را کنترل کرد تا تحریم‌های مالی/اقتصادی به یک کشور وارد شود. ایران که تا سال گذشته از سیستم مالی جهانی «قطع» بود، چنین است: نمی‌توانستید از دستگاه خودپرداز در ایران پول نقد بگیرید، یا با کارت اعتباری پرداخت کنید، یا به خارج و از خارج وجه ارسال/دریافت کنید. تنها راه حل، تحویل فیزیکی مبلغی بود، در جیب شما، در هواپیما یا قطار.

کنترل گره های مناسب امکان بازیابی داده ها، دستکاری و حتی ایجاد و توزیع گسترده اطلاعات از جمله جعلی را فراهم می کند.

امروزه، پول دیجیتالی بسیار بیشتر از پول واقعی وجود دارد: حدود 92 درصد از پول نقد جهان در واقع دیجیتال است. این بدان معنی است که توسط دولت ها ایجاد نشده است، بلکه توسط بانک های خصوصی و تجاری ایجاد شده است و فقط در اینترنت وجود دارد. در عین حال، پورتال‌های آنلاین و شبکه‌های اجتماعی به فضای اصلی برای ترویج برنامه و نفوذ سیاسی تبدیل شده‌اند، فرقی نمی‌کند در یک دموکراسی یا دیکتاتوری زندگی می‌کنید .

صرف نظر از تئوری های توطئه، واقعیت این است که حکومت در جهان همیشه در دسترس افراد بسیار کمی از ممتاز و قدرتمند بوده است. معماری اینترنت به سادگی این واقعیت را بازتولید می کند. فناوری بلاک چین بالاخره همه چیز را تغییر داد.

نظرات خود را در بخش دیدگاه ها با آکادمی بیتریوم به اشتراک بگذارید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدید ترین مطالب

مقالات مرتبط

Volume
Play
1x
00:00/00:00