کیف پول متامسک Metamask چیست؟

شما برای خرید و معامله در بازار ارزهای دیجیتال و انجام تراکنش‌های مربوطه، نیاز به یک ولت (کیف پول) دارید، کیف پول ارز دیجیتال نقش مهمی در نگهداری رمزارزها داشته و کلید شخصی برای تعامل با دنیای کریپتوکارنسی می باشد. با استفاده از آن شما می ‌توانید دارایی‌های خود را در بستر بلاکچین خریداری کرده، فروخته و یا جا به ‌جا کنید. یکی از معروف‌ ترین ولت‌های مبتنی بر بلاک چین اتریوم، متامسک (Metamask) است. متامسک در قالب افزونه ‌های مرورگری مانند: کروم و فایرفاکس، اپلیکیشن iOS و Android و همچنین نسخه دسکتاپ برای استفاده کاربران، در دسترس می باشد.

با توجه به محبوبیت بالای کیف پول متامسک، در ادامه به بررسی بیشتری از این کیف پول، روش نصب و استفاده از آن خواهیم پرداخت. پس تا انتهای این مقاله با آکادمی بیتریوم همراه باشید.

معرفی کیف پول متامسک

بلاک چین اتریوم به عنوان یکی از بزرگ ترین اکوسیستم‌ های رمزارزها در دنیا شناخته می‌ شود. این بلاک ‌چین به کاربران امکان ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز (Dapps) و ارزهای دیجیتال خود را می‌ دهد. در این اکوسیستم انواع مختلفی از ارزهای دیجیتال تبادل می‌ شوند و کاربران باید یک وسیله امن و کارآمد برای مدیریت این ارزها داشته باشند. Metamask به عنوان یک کیف پول اختصاصی بلاک چین اتریوم و مبتنی بر مرورگر وب، به کاربران این امکان را می ‌دهد که به راحتی ارزهای دیجیتال خود را مدیریت کرده و تراکنش‌های رمزارزی خود را انجام دهند. متامسک را می ‌توان بر روی مرورگرهای معتبری مانند کروم، فایرفاکس، بریو و  Edge نصب کرد. این نصب به کاربران این امکان را می ‌دهد تا به راحتی به کیف پول خود دسترسی پیدا کنند.

کیف پول MetaMask در سال 2016 توسط آرون دیویس (Aaron Davis) و دن فینلای(Dan Finlay) توسعه یافت. تیم توسعه‌ متامسک را چند متخصص در حوزه کریپتوکارنسی، شامل جیمز مورائو (James Moreau)، کریستین جرین (Christian Jerian) و فرانکی پنگیلینان (Frankie Pangilinan) تشکیل می ‌دهند. این ولت نه تنها یک ابزار برای ذخیره ‌سازی ارزهای دیجیتال است، بلکه به کمک اتصال به دو صرافی بزرگ کوین ‌بیس (Coinbase) و شیپ‌ شیفت (ShapeShift)، امکان خرید، فروش و تبادل رمزارزها را نیز برای کاربران میسر می‌ کند.

انواع کیف پول های ارز دیجیتال

  • کیف پول‌های سخت ‌افزاری
  • کیف پول‌های مبتنی بر وب
  • کیف پول‌های دسکتاپ
  • کیف پول کاغذی

معرفی کیف پول متامسک

دانلود متامسک

مزایا و معایب کیف پول متامسک

قبل از نصب و استفاده از کیف پول متامسک، بهتر است با مزایا و معایب آن آشنا شوید. انتخاب یک کیف پول مناسب برای نیازهای شما اساسی است تا بتوانید به راحتی از آن بهره‌ برداری کنید.

مزایای کیف پول Metamask 

  1. رابط کاربری ساده:

بعد از نصب و راه‌ اندازی، کار با کیف پول متامسک راحت است. این نکته از تجربیات کاربران متعدد این ولت، که در انجمن‌ها، وب ‌سایت‌ها و شبکه‌ های اجتماعی مختلف به اشتراک گذاشته‌ اند، مشخص می ‌شود. امکانات و ابزارهای متعدد به گونه‌ای طراحی شده‌اند که دسترسی به هر کدام از آنها بسیار ساده و بدون پیچیدگی باشد. اگر کاربری تازه وارد، به برخی قسمت‌ها نیاز نداشته باشد، آن‌ها برایش دست و پاگیر نخواهند شد.

  1. برخورداری از امنیت بالا :

اطلاعات شما به دقت در مرورگرتان رمزگذاری می ‌شوند و هیچ کس به جز شما به آن دسترسی ندارد. در صورت گم ‌شدن رمز عبور، شما می ‌توانید با استفاده از عبارت ۱۲ کلمه‌ای بازیابی که به آن (Seed Phrase) نیز گفته می ‌شود، رمز خود را بازیابی کنید. توجه داشته باشید که حتماً عبارت seed را در یک مکان امن ذخیره کنید. در صورت گم‌ شدن، حتی پشتیبانی نیز قادر به بازیابی اطلاعات شما نخواهد بود.

  1. متن باز (Open Source):

Open Source یا متن باز، به معنای این است که کد منبع اپلیکیشن موبایل و افزونه مرورگر متامسک، برای همه افرادی که به اینترنت دسترسی دارند، قابل مشاهده است. حتی اگر دانش فنی کافی داشته باشید، می‌ توانید نسخه‌ ای سفارشی از این اپلیکیشن را با اضافه کردن قابلیت‌های اختصاصی برای خود ایجاد کنید. پروژه‌های متن باز تحت اختیار یک شرکت خاص نیستند و توسط انجمنی از کاربران به صورت جمعی اداره می ‌شوند. اگر باگ یا مشکلی مشاهده شود، تصحیح آن به سرعت انجام خواهد شد.

  1. ذخیره محلی کلیدها:

بعضی از کیف ‌پول‌ها، کلیدهای خصوصی مرتبط با رمزارزهای کاربران را در سرورهای خود نگه می ‌دارند. این موضوع در صرافی‌های رمزارزی مانند: کوین ‌بیس و بایننس به کار می‌ رود. این رویکرد می‌ تواند مدیریت سریع سرمایه و انجام تراکنش‌ها را تسهیل کند، اما از نظر امنیتی به هیچ وجه راهکار مناسبی نیست؛ اما متامسک کلیدهای خصوصی کاربران را روی خود دستگاه رمزنگاری و ذخیره می‌ کند. کلیدهای خصوصی (private) در اپلیکیشن موبایل روی حافظه گوشی یا تبلت و در افزونه مرورگر، به عنوان بخشی از دیتای مرورگر وب ذخیره می ‌شوند. به این ترتیب احتمال هک شدن به شدت کاهش می ‌یابد و امنیت کاربران تضمین می‌ شود.

معایب کیف پول Metamask

  1. دسترسی مرورگر:

متامسک به هیچ بخشی از اطلاعات شما دسترسی ندارد؛ اما این مسئله درباره مرورگر وب که از افزونه این کیف‌ پول استفاده می ‌کند، تا حدی متفاوت است. البته مرورگر به کلیدهای خصوصی دسترسی ندارد، اما در هر صورت قادر به جمع ‌آوری اطلاعاتی درباره زمان و نحوه استفاده از MetaMask می ‌باشد. متأسفانه مرورگرهایی مانند گوگل کروم و موزیلا فایرفاکس برای کاربران علاقه‌ مند به کریپتوکارنسی محبوبیت کمی دارند، زیرا حفظ حریم خصوصی برای آن‌ها بسیار مهم است.

  1. آنلاین بودن:

اگرچه کلید خصوصی روی دستگاه کاربر ذخیره می ‌شود، اما در هر صورت متامسک همچنان یک کیف‌ پول گرم است. هات ولت‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. داده‌های ذخیره شده به صورت آنلاین، در مقایسه با داده‌های ذخیره شده به شکل آفلاین، بیشتر در معرض خطر هک قرار می گیرند. این به معنی مصونیت کامل کیف‌ پول‌ های رمزارزی سرد و خطرناک بودن ولت‌های رمزارزی گرم نیست، اما احتمال هک شدن آن‌ها بالاتر است. پس هرگز از MetaMask یا هر کیف‌ پول گرم دیگر برای نگهداری سرمایه‌های زیاد استفاده نکنید.

کیف پول متامسک

متامسک از چه ارزهایی پشتیبانی می‌ کند؟

کیف ‌پول متامسک در ابتدا تنها از اتریوم (ETH) و توکن‌های ERC-20 و ERC-721 پشتیبانی می‌ کرد. اما در حال حاضر نگهداری رمزارزهای متعدد شبکه‌ ها مانند: بایننس اسمارت چین، آربیتروم، پالیگان و غیره، نیز برای کاربران فراهم است. البته برای این کار، باید شبکه مورد نظر را به کیف پول متامسک اضافه کنید. برخی از رمزارزهای شناخته شده که Metamask از آن ها پشتیبانی می ‌کند، عبارتند از:

آموزش نصب اپلیکیشن کیف پول متامسک

رابط کاربری اپلیکیشن متامسک هیچ تفاوتی با افزونه مرورگرهای وب ندارد. برای نصب اپلیکیشن کیف ‌پول روی تلفن همراهتان باید از مراحل زیر پیروی کنید:

  1. اپلیکیشن متامسک را از گوگل‌ پلی یا اپ ‌استور دانلود و نصب کنید.
  2. روی دکمه “Get Started” کلیک کنید.
  3. گزینه “Create a Wallet” را انتخاب کرده و پسوردی برای کیف پولتان تعیین کنید.
  4. عبارت ۱۲ رقمی بازیابی (wallet seed) را در جایی یادداشت یا ذخیره کنید.
  5. عبارت ۱۲ رقمی را وارد کنید و تایید بگیرید.

اکنون می‌توانید از کیف‌پول متامسک به عنوان ابزار نگهداری رمزارزها و اتصال به شبکه ‌های مختلف بلاک‌چین استفاده کنید. همچنین با نصب برنامه شبیه‌ ساز اندروید (BlueStacks) روی دسکتاپ، می ‌توانید از طریق دسکتاپ هم به اپلیکشین متامسک دسترسی داشته باشید. همچنین شما می توانید آموزش استفاده از کیف پول تراست ولت (Trust Wallet) را در اینجا مشاهده نمایید.

آموزش افزودن رمزارز به کیف پول متامسک

پس از نصب متامسک روی مرورگر رایانه یا گوشی همراه خود، می ‌توانید رمزارزهای خود را از یک صرافی یا کیف ‌پول دیجیتال سخت ‌افزاری به آن منتقل کنید. برای انجام این کار کافیست  مراحل زیر را انجام دهید:

  1. برنامه MetaMask را باز کنید. روی نماد افزونه متامسک که در سمت راست بالای مرورگر قرار دارد، کلیک کنید. آدرس عمومی شما در بخش بالایی و وسط صفحه برنامه قرار دارد. روی “Account 1” کلیک کرده و آدرس عمومی‌تان را کپی کنید.
  2. آدرس عمومی خود را در پلتفرمی که برای ارسال رمزارزها استفاده می ‌کنید، جایگذاری کنید. موافقت با شرایط را تایید و روی دکمه “send”(ارسال) کلیک کنید.
  3. توکن‌های اتر یا ERC-20 پس از پردازش به کیف پول دیجیتال MetaMask شما منتقل خواهند شد.

همچنین بخوانید: بهترین صرافی های ارز دیجیتال خارجی برای ایرانیان در2023 کدام اند؟

آموزش ارسال رمزارز از متامسک

در صورت تمایل به انتقال ارزهای خود به کیف پول سخت‌ افزاری و نگهداری آن‌ها به صورت آفلاین (سرد)، بایستی مراحل زیر را انجام دهید:

  1. برای دسترسی به افزونه مرورگر متامسک، روی آیکون متامسک در سمت راست بالای صفحه کلیک کنید.
  2. ارز دیجیتالی را که می‌ خواهید از کیف پول MetaMask خود ارسال کنید، انتخاب کنید.
  3. روی گزینه “send” کلیک کرده و آدرس عمومی کیف پولی را که می‌ خواهید ارز دیجیتال خود را به آن انتقال دهید، وارد کنید. آدرس عمومی پیدا و تأیید خواهد شد.
  4. مبلغ مورد نظر و کارمزد تراکنش را وارد نموده و بعد روی “Next” کلیک کنید. توجه داشته باشید هرچه کارمزد تراکنش بالاتر باشد، تراکنش سریع‌ تر پردازش خواهد شد.
  5. تراکنش را تایید نمایید. پس از آن ‌که مطمئن شدید جزئیات صحیح هستند، روی گزینه “Confirm” کلیک کنید.

آموزش سپرده ‌گذاری (استیکینگ) در کیف پول متامسک

یکی از کاربردهای متامسک، سپرده ‌گذاری (Staking) ارز دیجیتال است. برای آشنایی با آموزش سپرده گذاری (استیکینگ) در Metamask، با آکادمی بیتریوم همراه باشید.

  1. ابتدا به کیف پول وب Matic بروید. سپس به افزونه متامسک متصل شوید و از بین گزینه‌های ارائه‌ شده روی Metamask کلیک کنید.
  2. رمز عبور کیف پول را وارد کنید و روی گزینه “Unlock” کلیک کنید.
  3. در این مرحله باید حسابی را که در آن توکن‌های Matic ذخیره خواهید کرد، انتخاب کنید و روی”Next” کلیک کنید. سپس گزینه “connect” را انتخاب کنید.
  4. در نهایت برای آن که کیف پول Matic بتواند تراکنش‌های کیف پول شما را انجام دهد، درخواست خود را ثبت کنید و روی “Sign” کلیک کنید.

کاربرد متامسک در ذخیره NFT و انتقال توکن غیر مثلثی

یکی از اصلی ‌ترین به ‌روزرسانی‌های Metamask، افزودن پشتیبانی بی ‌قید و شرط از توکن ‌های غیرقابل‌ تعویض (NFT) بود. با توجه به رواج و کاربرد گسترده توکن‌های غیرقابل‌ تعویض، Metamask  تصمیم به اضافه کردن بخش مخصوصی برای این توکن‌ها در نسخه موبایل و وب اپلیکیشن خود گرفت. این اقدام از سوی Metamask به کاربران این امکان را می ‌دهد که به آسانی NFTها را مشاهده کرده، خرید و فروش نمایند. ارز دیجیتال

سخن پایانی

کیف پول متامسک یکی از مهم‌ ترین بخش اکوسیستم اتریوم می باشد. این کیف پول علاوه بر این که امکان دسترسی به شبکه اتریوم و انجام تراکنش‌های مرتبط با آن را برای کاربران تازه‌ وارد فراهم می ‌کند، امکانات و قابلیت‌ های خاصی را برای کاربران حرفه ‌ای‌ تر نیز ارائه می‌ دهد. متامسک به عنوان یک کیف پول دیجیتال، امکان ذخیره‌ سازی رمزارزها و دارایی‌های دیجیتال را به ارمغان می ‌آورد. توجه داشته باشید که بهتر است مقادیر زیادی از رمزارز در MetaMask نگهداری نشود. اگر قصد ذخیره رمزارز‌های بزرگتر را دارید، معمولاً بهتر است از ولت‌های سخت‌ افزاری استفاده کنید و آن‌ها را جداگانه نگهداری کنید. این والت‌ها به عنوان یک افزونه نیز در MetaMask قابل استفاده هستند تا بتوانید از تمامی امکانات و ویژگی‌های ارائه شده استفاده کنید.

 آیا تاکنون تجربه استفاده از MetaMask را داشته ‌اید؟ نظر شما درمورد این کیف پول دیجیتال چیست؟ نظرات خود را در بخش دیدگاه ها با آکادمی بیتریوم به اشتراک بگذارید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدید ترین مطالب

مقالات مرتبط

Volume
Play
1x
00:00/00:00