ریسک های قانونی برای سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال کدام اند؟

ریسک های قانونی برای سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال کدام اند؟

با توجه به افزایش علاقه مندی مردم به رمزارزها، نیاز به شفافیت در مورد پیامدهای قانونی این نوع از دارایی ها احساس می شود. سازمان های نظارتی، مقامات مالیاتی و بانک های مرکزی در سرتاسر جهان، در تلاش هستند تا قوانینی جدید برای ارزهای دیجیتال وضع کنند. از آن جایی که معامله گران و سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال در حال فعالیت در این بازار هستند، ممکن است در هنگام خرید و فروش این ارزها، با ریسک ها و خطرات قانونی همراه باشند. با دپارتمان رمزارز آکادمی بیتریوم همراه باشید تا شما را با این خطرات آشنا کنیم.

دلیل بسیاری از عدم شفافیت ها نسبت به ارزهای دیجیتال، چنین است که این دارایی ها نسبت به ارزهای سنتی، جدید تر بوده و غیر متمرکز هستند.

مالیات ارزهای دیجیتال

یکی از مهمترین ریسک های مربوط به سرمایه گذاران، بحث مالیات بر ارزهای دیجیتال است. مالیات بر ارزهای دیجیتال، به صورت مستقیم به دیدگاه قانون گذاران مرتبط بوده و آن ها هم مدام در حال تغییر دیدگاه خود هستند. پس شما به عنوان سرمایه گذار ارزهای دیجیتال بایستی به صورت مداوم دیدگاه های قانون گذاران را بررسی کنید.

به عنوان مثال ارزهای دیجیتال در ایالت متحده به عنوان یک دارایی شناخته می شود و این بدان معناست که سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال باید سودها و هزینه ارزهای دیجیتال خود را در اظهارنامه مالیاتی خود وارد کنند.

همچنین بخوانید: تاثیر اتریوم بر مالیات های رمزنگاری چگونه است؟

قوانین مالیاتی ارزهای دیجیتال در ایران چگونه است؟

تا قبل از سال 2017 میلادی رمزارزها در بسیاری از کشورها از جمله کشور خودمان ناشناخته و فاقد قوانین مالیاتی بود. اما پس از پیشرفت رمزارزها و افزایش ارزش بازار آن ها، در برخی از کشورها مشمول قوانین مالیاتی شدند.

از آن جایی که معامله گران ارزهای دیجیتال در حال کسب درآمد از ارزهای دیجیتال هستند و گاها بسیاری از آن ها سرمایه های کلانی به دست آورده اند، باید مانند دیگر شهروندان ایرانی مالیات خود را پرداخت کنند. در صورتی که معامله گران مالیات خود را پرداخت نکنند، دچار جریمه های مالیاتی می شوند.

طبق قوانین مالیاتی ایران، معامله گران رمزارزها با توجه به درآمدی که طی معاملات به دست می آورند، مشمول پرداخت مالیات می شوند. همچنین استخراج کریپتوکارنسی ها نیز شامل مالیات می شود. با توجه به این که در زمان نگارش این مقاله هنوز قوانین مالیاتی مربوط به رمزارزها در ایران تصویب نشده است، درآمد معامله گران ارزهای دیجیتال، همانند دیگر مشاغل مشمول قانون مالیات های مستقیم (مواد 93 و 94 قانون مالیات بر درآمد و 119 و 131 مالیات درآمد اتفاقی) خواهد بود.

همچنین بخوانید: چگونه ارزدیجیتال استخراج کنیم؟

طبق ماده 131 قانون مالیات های مستقیم، نحوه محاسبه مالیات به صورت زیر خواهد بود:

  • در صورتی که درآمد شما کمتر از 28 میلیون تومان باشد شما معاف از پرداخت مالیات هستید.
  • اگر خالص درآمدتان تا سقف 50 میلیون تومان باشد مالیات شما 15 درصد می باشد.
  • در صورتی که درآمدتان بین 50 تا 100 میلیون تومان باشد مالیات شما 20 درصد می باشد.
  • در صورتی که درآمد شما بیش از 100 میلیون تومان باشد، مالیاتتان 25 درصد خواهد بود.

درصورتی که درآمد خود را نقد نکنید و به صورت ارزهای دیجیتال نگه دارید، می توانید از پرداخت مالیات بپرهیزید. اما اگر دارایی های خود را در صرافی های ایرانی نگه دارید، ممکن است صرافی اطلاعات شما را به اداره مالیات ارسال کند.

بهتر است قبل از معامله رمزارزها راجب قوانین مالیاتی کشور به صورت دقیق مطالعه کنید تا دچار مشکل نشوید.

چگونه یک تریدر (معامله گر موفق) باشیم؟ همه چیز در مورد ذهنیت است را در اینجا بخوانید

ریسک های قانونی برای سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال کدام اند؟

غیر متمرکز بودن ارزهای دیجیتال

یکی از جذابیت های رمزارزها، غیر متمرکز بودن آن است به این معناست که هیچ دفتر فیزیکی ندارد و کسی روی آن نظارت نمی تواند بکند. غیر متمرکز بودن رمزارزها مزایای بسیاری دارد. برای مثال کاربران را از موسسات مالی و دولت ها بی نیاز می سازد، اما ممکن است یک سری خطرات قانونی را برای سرمایه گذاران ایجاد کند، چرا که قانون گذاران و دولت ها در سراسر جهان وارد عمل شدند تا با روش های مختلف این بازار را نظارت کنند.

یکی دیگر از ریسک های غیر متمرکز بودن، عدم پاسخ گویی است. از آن جایی که ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز هستند در صورت بروز هرگونه مشکل کسی پاسخگو نخواهد بود. همچنین اگر چند تعداد کمی از بازیکنان قدرتمند بر بازار تسلط پیدا کنند، ممکن است بازار رمزارزها متمرکز شود. غیرمتمرکز بودن رمزارزها مزایای بسیار زیادی دارد اما بسیاری از دولت ها و قانون گذاران از این موضوع خرسند نیستند، به همین دلیل با ایجاد فشارها و قوانین سختگیرانه ای سعی می کنند تا بر این بازار تسلط پیدا کنند.

همچنین بخوانید: غیرمتمرکز کردن اینترنت چه فایده ای دارد؟

ثبت و صدور مجوز

امروزه بسیاری از کسب و کارها در پلتفرم خود از ارزهای دیجیتال به عنوان روشی برای پرداخت استفاده می کنند. مانند سایر حوزه های مالی ممکن است در نهایت از کسب و کارها خوسته شود تا برای این امر مجوزهایی را دریافت کند.

کلاهبرداری و پولشویی

این باور وجود دارد که بسیاری کلاهبرداران و سازمان های جنایی از ارزهای دیجیتال استفاده می کنند تا بتوانند پولشویی، کلاهبرداری و انبوهی از جرائم مالی دیگر را انجام دهند. این امر باعث شده تا بسیاری از سرمایه گذاران علاقه مند به ارزهای دیجیتال، از این بازار دوری کنند.

امنیت ارزهای دیجیتال

صرافی ها، استارت آپ ها و شرکت ها مدام در حال تلاش هستند تا کیف پول های امنی را برای ذخیره دارایی های ارزدیجیتال ایجاد کنند. با وجود این که این دسته از کمپانی ها مدام در حال تلاش هستند تا کیف پول های امن تری را ایجاد کنند، اما هنوز موفق نشده اند که خطرات قانونی مربوط به نگهداری ارزهای دیجیتال را از بین ببرند. علاوه بر این گاهی اوقات اخباری مبنی بر هک شدن کیف پول ارزهای دیجیتال نیز منتشر می شود.

بهترین صرافی های ارز دیجیتال خارجی برای ایرانیان در2023 کدام اند؟

 

قوانین ارزهای دیجیتال در ایران

به دلیل افزایش سرمایه گذاری ایرانیان در رمزارزها، دولت و بانک مرکزی ایران یک سری قوانین مربوط به رمزارزها را وضع کرده است که در ادامه به چند مورد از آن ها می پردازیم.

  • خرید و فروش ارزهای دیجیتال برای کاربران ایرانی منعی ندارد، ولی استفاده از رمزارزها به عنوان روشی برای پرداخت ممنوع است. یعنی فروشندگان اینترنتی نمی توانند به جای دریافت ریال، رمزارز بگیرند.
  • همچنین توسعه دهندگان ایرانی با در نظر گرفتن قوانین، امکان توسعه و گسترش کیف پول را دارند. معامله گران ایرانی می توانند رمزارزها را از صرافی هایی که قوانین و مقررات را رعایت می کنند، معامله کنند.

در عین حالی که سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال می تواند بسیار پرسود باشد، اما خطرات بسیاری نیز دارد که در بالا به برخی از آن ها اشاره شده است. پیشنهاد آکادمی بیتریوم به شما این است که قبل از سرمایه گذاری در رمزارزها، حتما قوانین مربوط به کریپتوها را مطالعه کنید و با مشاورین مجرب در این زمینه مشورت نمایید.

4.8/5 - (10 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدید ترین مطالب

مقالات مرتبط

Volume
Play
1x
00:00/00:00