بیمه ارز دیجیتال چیست؟

با پیشرفت فناوری و رشد روز افزون ارزهای دیجیتال، مفاهیم جدیدی نیز به وجود آمده، که یکی از این مفاهیم؛ “بیمه ارز دیجیتال” می باشد، که به تازگی جایگاه خود را در دنیای مالی به دست آورده است. امروزه نوسانات بازار و تغییر روند ارزهای دیجیتال تبدیل به یکی از مشکلات و دغدغه­ های تریدرها در چگونگی حفظ سرمایه خود شده است؛ از این رو پلتفرم های گوناگون بیمه ارز دیجیتال به جهت حفظ و تامین امنیت سرمایه تریدرها و کاهش ریسک سرمایه گذاری ایجاد شده اند. در این مقاله از آکادمی بیتریوم، به بررسی این مفهوم و اهمیت آن در دنیای ارز دیجیتال خواهیم پرداخت. همچنین جهت خواندن مطالب بیشتر دپارتمان رمز ارز کلیک کنید.

چرا بیمه در دنیای ارز دیجیتال لازم است؟

ارزهای دیجیتال هر چند که امکانات فراوانی را برای انتقال سریع و کم‌ هزینه ارز فراهم می ‌کنند، اما با چالش‌های امنیتی مهمی نیز همراه هستند. حمله‌های سایبری، دزدی اطلاعات و کلاهبرداری‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال نشانه‌هایی از این چالش‌ها هستند. با توجه به چالش‌های امنیتی مطرح شده، نیاز به محافظت از ارزهای دیجیتال و دارایی‌های دیجیتالی افزایش یافته است. بیمه ارز دیجیتال به عنوان یک ابزار محافظتی، وارد دنیای دیجیتال شده و تا حدی از خطرات امنیتی جلوگیری می ‌کند.

بیمه ارز دیجیتال چیست؟

بیمه ارز دیجیتال به تضمین امنیت و حفاظت از دارایی‌های دیجیتالی مانند ارزهای رمزنگاری شده یا “کریپتوکارنسی‌ها” اشاره دارد. این بیمه، در صورت تهدید یا دستبرد توسط هکرها یا وقوع حوادثی مشابه، جبران خسارات وارده را تضمین می ‌کند. با توجه به افزایش استفاده از ارزهای دیجیتال و تکنولوژی‌های بلاک‌ چین، بیمه ارز دیجیتال به عنوان نوع تخصصی بیمه به وجود آمده است. این نوع بیمه می ‌تواند پوشش‌های مختلفی ارائه دهد؛ از جمله پوشش سرقت و تقلب، از دست دادن کلید دیجیتالی، تغییرات قیمتی و غیره.

همچنین در سال ۲۰۲۲، شاهد اتفاقاتی همچون ورشکستگی صرافی‌ها و سقوط شرکت‌های مختلف در جهان، از جمله سلسیوس (Celsius)، اف‌تی‌ایکس (FTX) و تری اروز کپیتال (3AC) بودیم که باعث تحت ‌تأثیر قرار گرفتن دارایی‌های بسیاری از سرمایه‌ گذاران در بازار شد بود. این اتفاقات موجب نگرانی‌ها و افت‌ های قیمتی در بازار ارزهای دیجیتال شد و بسیاری از تریدرهای کوچک و بزرگ، به دلیل ریسک های موجود دارایی‌های خود را از دست دادند و ضرر کردند؛ در چنین شرایطی، اهمیت و ارزش بیمه ارز دیجیتال و توجه به محافظت از دارایی‌ های دیجیتالی به وضوح افزایش می ‌یابد.

حتما بخوانید: بهترین صرافی های ارز دیجیتال خارجی برای ایرانیان در2023 کدام اند؟

تاریخچه بیمه ارز دیجیتال

بیمه ارز دیجیتال، یا همان بیمه بیتکوین، یک تکنولوژی نوظهور در صنعت بیمه است. این نوع بیمه، قراردادهای هوشمندی را به عنوان قراردادهای بیمه ارائه می ‌دهد که به صورت رمزنگاری شده و قابل تراکنش در شبکه بلاک چین هستند. ایده اصلی و کاربردهای اولیه بیمه ارز دیجیتال در سال ۲۰۱۴ مورد بررسی و همکاری چند شرکت بیمه در آلمان آغاز شد. این ایده بر اساس توانمندی های بلاک چین و قراردادهای هوشمند در صنعت بیمه بود. هدف اصلی این تکنولوژی، بهبود امنیت و کارآیی در پرداخت درخواست­های بیمه و اداره خسارت ها بود.

با بالا رفتن کلاه ‌برداری‌ ها و سرقت‌ ها در بازار ارز‌های دیجیتال، نیاز به استفاده از بیمه در میان کاربران و سرمایه ‌گذاران شدت پیدا کرد. “لویدز آف لندن” (Lloyds of London) از نخستین ارائه‌ دهندگان بیمه ارز‌های دیجیتال به حساب می آید، وی در سال ۲۰۲۰ و با محدودیت حداقل ۱,۰۰۰ پوندی، این خدمات را به مخاطبین و سرمایه ‌گذاران ارائه کرد؛ این بیمه که برای کیف پول گرم عرضه شده بود، به تریدرها فرصت محافظت از دارایی های خود را در برابر سرقت­ ها و حملات سایبری داده بود. کابران با استفاده از این کیف پول می توانستند در صورت سرقت و اتفاقات مخرب دیگر، خسارت وارده را جبران کنند.

همچنین بخوانید: تاریخچه ارزهای دیجیتال به زبان ساده

پس از مدتی، شرکت های بسیاری در سراسر جهان به این فناوری علاقه نشان دادند و شروع به تحقیق در زمینه استفاده از بیمه ارز دیجیتال در صنعت بیمه کردند. همچنین، دولت ها و سازمان های نظارتی نیز به تدریج به این فناوری علاقه مند شدند و قوانین و مقررات مربوط به این حوزه را در نظر گرفتند.

نحوه عملکرد بیمه ارز دیجیتال

بیمه ارز دیجیتال نوعی بیمه است که بر اساس تکنولوژی بلاک چین و ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم عمل می کند. در این سیستم، افراد بیمه شده و بسترهای بیمه کننده برخی قراردادهای بیمه را بر روی بلاک چین ایجاد و اجرا می ‌کنند. در ادامه، نحوه عملکرد بیمه ارز دیجیتال را توضیح می ‌دهیم:

  1. قراردادها: قراردادهای بیمه بین فرد بیمه شده و پلتفرم بیمه بر روی بلاک چین ایجاد می شود و شرایط بیمه را تعیین می ‌کنند. این قراردادها شامل جزئیات مربوط به بیمه، نوع حادثه، میزان دارایی های بیمه شده و مدت زمان بیمه ‌نامه است.
  2. ورود اطلاعات: اطلاعات مربوط به شرایط بیمه و اتفاقات حادثه توسط بیمه وارد سیستم می ‌شود. این اطلاعات می ‌تواند شامل اسناد، تصاویر، ویدیوها و سایر موارد باشد.
  3. تأیید اطلاعات: در این مرحله، اطلاعات ورودی توسط اعضای شبکه بررسی و تأیید می ‌شود. تکنولوژی بلاک چین اجازه می‌ دهد تا تمامی اعضا بررسی کنند که آیا اطلاعات صحیح و مورد قبول هستند یا خیر.
  4. پرداخت بیمه: در صورت وقوع حادثه و تأیید اطلاعات، پرداخت بیمه به فرد بیمه شده صورت می‌ گیرد. این پرداخت به صورت خودکار بر اساس قراردادهای بیمه تعیین شود.

مزایای بیمه ارز دیجیتال شامل شفافیت بیشتر، کاهش هزینه‌ها، سرعت بالا و حفاظت از اطلاعات حساس می شود. با این سیستم، فرایندهای بیمه سازی ساده تر و کارآمدتر خواهد شد و همچنین با جلوگیری از دستکاری اطلاعات، باعث بهبود کیفیت بیمه خواهد شد.

مزایا و معایب بیمه ارز دیجیتال

نوسانات بازارهای دیجیتالی به مانند دریایی طوفانی با موج­ های مهار نشدنی هستند که حتی برای با تجربه ترین تریدرها هم خطراتی به همراه دارد؛ از این رو اهمیت بیمه ارز دیجیتال بیش از بیش مطرح می شود. مانند هر چیز دیگری بیمه ارز دیجیتال نیز دارای معایب و مزایایی می باشد که در زیر به آن اشاره شده است.

مزایا بیمه ارز دیجیتال:

  • حفاظت از دارایی‌ های دیجیتالی: بیمه ارز دیجیتال به دارندگان ارزهای دیجیتالی امکان محافظت از دارایی‌های خود، در برابر خطراتی مانند سرقت، هک و جعل اطلاعات را می ‌دهد.
  • کاهش ریسک‌ها: با توجه به نوسانات شدید در بازار ارزهای دیجیتالی، بیمه می ‌تواند خسارات ناشی از تغییرات ناگهانی قیمت‌ها را تا حدی جبران کند.
  • امنیت بالا: بیمه ارز دیجیتال به کمک فناوری بلاک چین و با رمزنگاری اطلاعات، امنیت بالایی را برای سیستم بیمه فراهم می ‌کند. این امر باعث می ‌شود تا تقلب در ارقام ارزی یا ادعای خسارت بیشتر، کاهش یابد.
  • ترغیب به سرمایه‌ گذاری: امکان محافظت از دارایی‌ها از طریق بیمه می‌ تواند تریدرها را ترغیب کند تا بهتر و با اطمینان بیشتری در بازار ارزهای دیجیتالی سرمایه ‌گذاری کنند.

بیشتر بخوانید: ریسک های قانونی برای سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال کدام اند؟

معایب بیمه ارز دیجیتال:

  • عدم پذیرش گسترده: هنوز بسیاری از شرکت‌های بیمه و صرافی­ ها از پذیرش بیمه ارز دیجیتال خودداری می‌ کنند، بنابراین امکان استفاده از بیمه ارز دیجیتال برای همه فراهم نیست.
  • پیچیدگی‌ها: درک و فهم شرایط و قوانین مربوط به بیمه ارز دیجیتال ممکن است پیچیده و دشوار باشد.
  • عدم پوشش کامل: بعضی خطرات ممکن است توسط بیمه ارز دیجیتال پوشش داده نشوند یا پوشش ناکافی داشته باشند که این امر می تواند موجب ضرر جبران ناپذیر تریدرها شود.
  • عدم قوانین و مقررات مشخص: در بسیاری از کشورها هنوز قوانین و مقررات کافی برای بیمه ارز دیجیتال وجود ندارد. این موضوع می ‌تواند باعث کاهش اعتماد عمومی به این سیستم شود.

در نهایت، تصمیم برای استفاده یا عدم استفاده از بیمه ارز دیجیتال باید با دقت و بر اساس شرایط شخصی و نیازها انجام شود.

همچنین بخوانید: هنر کاهش ضرر و زیان در ارز دیجیتال

اهمیت بیمه در دنیای ارز دیجیتال

با گسترش و رشد بازار ارزهای دیجیتال، نیاز به حفاظت از دارایی‌ های سرمایه ‌گذاران در مقابل خطرات احتمالی افزایش یافته است. به دلیل ویژگی‌های خاص این بازار از جمله نوسانات شدید قیمت‌ها، نقض‌های امنیتی و کلاهبرداری‌ها، اهمیت بیمه در این بازار دو چندان شده و از اهمیت و لزوم بالایی برخوردار می ‌باشد. در این جا سه تا از مهم ترین دلایل اهمیت بیمه ارز دیجیتال مورد بررسی قرار می گیرد:

  1. حفظ امنیت: با توجه به اینکه بازار ارز دیجیتال با خطرات امنیتی زیادی روبه ‌رو است؛ بیمه به عنوان یک ابزار مهم به حفظ امنیت سرمایه ‌گذاران کمک کند. مثلا هنگامی که به دارایی های کاربران در یک صرافی ارز دیجیتال به دلایل مختلفی از جمله سرقت یا هک شدن، خسارت وارد شود؛ بیمه خسارت وارده را جبران خواهد کرد و خسارتی به دارایی های افراد وارد نخواهد شد.
  2. افزایش اعتماد: یکی از چالش های بزرگ بازار ارزهای دیجیتال، عدم اعتماد، ترس از کلاهبرداری و خطر هک شدن می باشد. بیمه می‌ تواند نقشی کلیدی در افزایش اعتماد تریدرها به بازار داشته باشد، زیرا در صورت وقوع یک حادثه، تضمین می ‌کند که خسارات وارده جبران می ‌شوند و این مسئله می ‌تواند باعث افزایش قدرت بازار ارز دیجیتال و جذب سرمایه‌ گذاران جدید شود.
  3. مقابله با ریسک: بازار ارز دیجیتال یک بازار پویا و پر ریسک است. تغییرات قیمت ها به طور کلی قابل پیش ‌بینی ‌نیست و ممکن است باعث ضرر و زیان برای تریدرها، حتی افراد با تجربه شود. بیمه می ‌تواند به تریدرها برای مقابله به ریسک های مختلفی مانند نوسانات بازار، تلاطم­ ارزش ارزها و حوادث غیرمترقبه مانند بروز یک تهاجم سایبری و غیره کمک کند.

ویژگی های یک تریدر موفق را در اینجا بخوانید.

با توجه به این عوامل، بیمه در دنیای ارز دیجیتال می ‌تواند به عنوان یک ابزار مهم و ضروری برای حفظ امنیت، اعتماد و جلب تریدرها در این بازار متنوع و فراگیر محسوب شود.

آیا امکان بیمه ارزهای دیجیتال توسط صرافی ها وجود دارد؟

بله، با توجه به مسائل امنیتی و نگرانی های موجود در بازار برخی از صرافی های ارز دیجیتال برای محافظت از دارایی های افراد از بیمه استفاده می کنند. این بیمه معمولا به دو نوع بیمه صرافی و بیمه مشتری تقسیم بندی می شود:

بیمه صرافی: بیمه صرافی به معنای پوشش بیمه ‌ای است که خود صرافی برای محافظت از دارایی ‌ها و منابع خود در مقابل خطرات امنیتی می ‌خرد. این نوع بیمه ممکن است شامل پوشش‌هایی مانند سرقت از کیف‌ پول‌ها، هک‌ها، خرابی سیستم ‌ها و مسائل امنیتی مرتبط با عملیات داخلی صرافی باشد.

بیمه مشتری: بیمه مشتری به معنای پوشش بیمه‌ ای است که به کاربران و مشتریان صرافی‌ ها ارائه می ‌شود. این نوع بیمه به کاربران امکان می ‌دهد تا در صورت وقوع حوادثی مانند سرقت از حساب‌ها، سرقت کیف‌ پول‌ ها، هکر‌ها و تخریب دارایی‌ ها، خسارات مالی خود را جبران کنند.

همچنین بخوانید: انواع کیف پول ارز دیجیتال کدام اند؟

بیمه ‌های صرافی و مشتری به کاربران و صرافی‌ها کمک می ‌کنند تا در مقابل ریسک‌های امنیتی و مالی مرتبط با ارزهای دیجیتال مقابله کنند و اعتماد کاربران به بازار ارز‌های دیجیتالی را افزایش دهند. این اقدامات نقش مهمی در توسعه امنیت و پایداری این بازار ایفا می‌ کنند.

آیا امکان تهیه بیمه شخصی ارزهای دیجیتال وجود دارد؟

بله، امکان تهیه بیمه شخصی برای ارزهای دیجیتال وجود دارد. در حال حاضر برخی شرکت ‌ها در حوزه بیمه خدمات مربوط به بیمه ارزهای دیجیتال را ارائه می دهند.

استفاده از کیف پول‌ های شخصی و غیرمتمرکز به کاربران این امکان را می‌ دهد که کنترل کامل بر دارایی ‌های خود داشته باشند. با این حال، این استفاده نیازمند اطمینان از امنیت و حفاظت درست از رمز عبور و عبارت بازیابی است. برخی از کیف پول ‌های ارز دیجیتال این مسئولیت را به دوش می ‌گیرند و دارایی کاربران را بیمه می ‌کنند و به کاربران اطمینان می‌ دهد که در صورتی که کیف پول خود را از دست داده یا به مشکل بخورند، دارایی‌هایشان تحت پوشش بیمه قرار دارد. به جز بیمه کیف پول، برخی از پلتفرم های ارائه دهنده خدمات بیمه مانند کوین کاور (coincover)؛ بیمه شخصی ارائه می دهند و سرمایه گذاران می توانند دارایی های خود را در کیف پول های آنلاین و سخت افزاری بیمه کنند.

نکاتی که باید قبل از خرید و استفاده از بیمه ارز دیجیتال بدانید!

تنوع بالای بیمه رمزارزها موجب شده تا کاربران با دقت و حساسیت بیشتری به انتخاب بیمه مورد نظر بر اساس نیازهای خود بپردازند. قبل از هر اقدام، باید با قوانین و شرایط بیمه های مختلف آشنایی داشته و نکات مهم آن را مانند: شرایط پوشش بیمه، نوع ریسک های پوشش داده شده، هزینه بیمه، اعتبار بیمه و غیره را بدانید.

بعضی از بیمه ها محدودیت های مختلفی دارند که باید آن ها را در نظر گرفت، برای مثال کمترین مقدار سرمایه ای که بیمه می کنند چقدر است؟ این موضوع می توانند به تریدرهایی با سرمایه اندک ضربه بزند و نتوانند از بیمه استفاده کنند. همینطور پرداخت حق بیمه به شکل ماهیانه یا سالیانه موضوعی است که باعث تحمیل هزینه های اضافه بر تریدرها می شود و بسیاری حاضر به پرداخت چنین هزینه هایی نیستند.

همچنین بخوانید: چرا اکثر تریدرها ضرر می کنند و راهکار آن چیست؟

با تمام مزایای بیمه ارز دیجیتال، بسیاری از صرافی ها و افراد علاقه چندانی به آن نشان نداده اند و فقط صرافی های فعال و پیشرو ارز دیجیتال از بیمه استفاده می کنند.

آشنایی با انواع پلتفرم های بیمه ارز دیجیتال

در حال حاضر، تعدادی از پلتفرم‌ها و شرکت‌ها در حوزه بیمه ارز دیجیتال فعالیت می ‌کنند. این پلتفرم‌ها به کاربران امکان می ‌دهند تا دارایی‌های خود را در برابر ریسک‌ های امنیتی و خطرات مرتبط با رمزارزها بیمه کنند. در زیر به معرفی چند پلتفرم بیمه رمزارزها می ‌پردازیم:

  • Coincover : یکی از پلتفرم‌های بیمه رمزارزها کوین کاور است که با همکاری با شرکت‌های بیمه معتبر، بیمه‌ مطمئنی را برای دارایی‌های دیجیتال کاربران ارائه می ‌دهد. این پلتفرم انواع بیمه‌های مرتبط با امنیت ارزهای دیجیتال مانند سرقت، هک و خرابی را ارائه می ‌کند.
  • Nexo : نکسو (Nexo) یکی از پلتفرم های مالی است که به عنوان بانک دیجیتال عمل می ‌کند و به کاربران امکان می‌ دهد تا دارایی‌های خود را به صورت امن و بیمه شده نگهداری کنند. این پلتفرم از بیمه معتبر برای پوشش دارایی‌های دیجیتال کاربران خود استفاده می ‌کند.
  • Unslashed Finance : یک پلتفرم بیمه ارز دیجیتال، دیفای (DeFi) است که به کاربران امکان می‌ دهد تا در برابر خسارات ناشی از حوادث امنیتی سرمایه خود را بیمه کنند. این پلتفرم از تکنولوژی بلاک چین برای ارائه پوشش بیمه استفاده می ‌کند.
  • Insured Finance : در این پلتفرم بیمه رمزارزها ، امکان ارائه و خرید بیمه‌های مختلف برای دارایی‌های دیجیتال وجود دارد و کاربران می ‌توانند در این پلتفرم بیمه‌ خود را سفارش سازی کنند و از پوشش‌های مختلف امنیتی بهره‌ ببرند.

این تنها چند نمونه از پلتفرم‌های بیمه رمزارزها هستند که در حال حاضر در بازار وجود دارند. با توجه به اینکه این حوزه در حال توسعه است، در آینده شاهد پلتفرم های متنوع تر و با امکانات بیشتری خواهیم بود.

چشم انداز و آینده بیمه ارز دیجیتال

با توجه به رشد سریع بازار ارز‌های دیجیتال و نیاز روزافزون به حفاظت از دارایی‌های دیجیتالی، بیمه ارز دیجیتال به عنوان یک صنعت نوپا و رو به رشد در حوزه فناوری مالی ظاهر شده است. این صنعت در طی چند سال گذشته به دلیل نگرانی‌ها و خطرات امنیتی مرتبط با ارز‌های دیجیتال به مرور توسعه یافته و به یک زمینه مهم در جهت حفاظت از دارایی‌های تریدرها تبدیل شده است.

این چشم انداز قابلیت های جدیدی را برای صنعت بیمه به ارمغان خواهد آورد و در آینده با گسترده شدن استفاده از ارزهای دیجیتال و توسعه بیشتر در این زمینه، بسیاری از افراد حتی با سرمایه اندک می توانند از بیمه استفاده کنند و افراد کمتری دچار خسارت و ضرر مالی شوند.

سخن پایانی

امید است با رشد روز افزون ارزهای دیجیتال توجه بیشتری به بحث بیمه ارز دیجیتال شود و صرافی ­های بیشتری این خدمت را به مشتریان خود ارائه دهند، هرچند که بیمه ارز دیجیتال هنوز در حال توسعه است و امکان رشد بیشتری دارد.

در این مطلب از آکادمی بیتریوم سعی کردیم به طور جامع بیمه ارز دیجیتال را بررسی کرده و به سوالات شما عزیزان پاسخ دهیم. شما می توانید در بخش نظرات، سوالات دیگر خود را مطرح کنید و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

5/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدید ترین مطالب

مقالات مرتبط

Volume
Play
1x
00:00/00:00