انواع بازارهای مالی کدام اند؟

انواع بازارهای مالی

اگر به معامله کردن و سرمایه گذاری علاقه مندید، قطعا تا کنون نام بازارهای مالی را شنیده اید و احتمالا با یک یا دو مورد از آن ها مانند بازار ارزهای دیجیتال و فارکس نیز آشنایی دارید. با آکادمی بیتریوم همراه باشید تا انواع بازارهای مالی را در این مقاله به شما معرفی کند.

بازارهای مالی چیست؟

بازار مالی بستری است که در آن خریداران و فروشندگان به یک دیگر متصل هستند و تضمین می کند که فعالیت های مالی به درستی، با امنیت کامل و به صورت موثر بین سرمایه گذاران انجام شود. در بازارهای مالی شما می توانید طرح های سرمایه گذاری کوتاه مدت و بلند مدت را پیدا کرده و در آن ها سرمایه گذاری کنید.

همچنین بخوانید: سهام گذاری استیکینگ

امروزه بازارهای مالی در تعامات اقتصادی و مالی بسیار مهم هستند و نقش اساسی در تامین منابع مالی و توسعه اقتصادی جهان دارند، از این رو درک و دانستن بازارهای مالی برای سرمایه گذاران، معامله گران و اقتصاددانان بسیار مهم و ضروری است.  به صورت کلی به بازاری که در آن معامله اوراق بهادار انجام می شود، بازار مالی می گویند. در ادامه بازارهای مالی را با جزئیات بیشتر به شما معرفی خواهیم کرد.

انواع بازارهای مالی:

بازار سهام:

بازار سهام بیشتر برای شرکت هایی است که قصد افزایش سرمایه و نقدینگی را دارند. آن ها در ابتدا شرکت را ثبت و سپس از طریق عرضه اولیه (IPO) سهام خود را به فروش می رسانند. هر سهم قیمتی دارد. سرمایه گذاران زمانی سود می کنند که سهم را با قیمت کم خریده و پس از افزایش قیمت آن را بفروشند.

همچنین بخوانید: ICO و IPO چیست و چه تفاوت هایی بین IPO و ICO می باشد؟

شرکت کنندگان بازار سهام گروه های سرمایه گذاران و معامله گران، بازار سازان و متخصصانی است که نقدینگی را حفظ می کنند. در بازارهای سهام کارگزاران نیز نقش دارند. آن ها اشخاص ثالثی هستند که معاملات بین خریداران و فروشندگان را تسهیل می کنند. اما در بازار سهام موقعیتی ندارند.

بازارهای خارج از بورس (OTC):

بازارهای خارج از بورس نوع دیگر از بازارهای مالی هستند که به صورت غیر متمرکز فعالیت می کنند. این بازارها هیچ مکان ثبت نشده ای ندارند و معامله گران به صورت مستقیم و بدون دخالت کارگزار می توانند معامله کنند. این بازارها نسبت به بازار بورس بسیار کم تر تنظیم شده، نقد شوندگی کمتری دارد و غیر شفاف هستند. بعضی از اوراق و سهام ها منحصرا در این بازارها معامله می شود.

بازار اوراق قرضه:

بازار اوراق قرضه، تامین مالی را از طریق انتشار اوراق قرضه فراهم می سازد و فرصت هایی را برای شرکت ها، دولت ها، بانک ها، شهرداری ها و غیره ایجاد می کند تا پولی را برای تامین مالی یک پروژه یا سرمایه گذاری به دست بیاورند. اوراق قرضه، اوراق بهاداری است که توسط سرمایه گذاران از یک شرکت یا دولت خریداری می شود که در ازای آن شرکت یا دولت موظف است، مبلغ اوراق را در یک دوره توافق شده به اضافه بهره با نرخ از پیش تعیین شده را به سرمایه گذار بازگرداند. قبل از وارد شدن و سرمایه گذاری کردن در بازار اوراق قرضه حتما بایستی از مکانیزم آن باخبر باشید تا بتوانید بیشترین بهره را از این بازار ببرید.

بازار پول:

در بازار پول، محصولاتی با نقدینگی بالا و سررسید کوتاه مدت (معمولا کمتر از یک سال) معامله می شود. در این بازار معمولا کمترین ریسک و بیشترین امنیت برای سرمایه گذاران وجود دارد اما بهره نیز بسیار کم است. حجم زیادی از معاملات بین سرمایه گذاران و موسسات در بازارهای پولی صورت می گیرد.

بازار مشتقه:

بازار مشتقه یکی دیگر از بازارهای مالی است که در آن اوراق مشتقه به دو صورت قرارداد آتی و قرارداد اختیار معامله، معامله می شود. دارایی های پایه ای که اوراق مشتقه بر اساس آن ارزش گذاری می شود می تواند دارایی هایی مانند سهام، اوراق قرضه و کالا باشد.

قرارداد آتی در بازار مشتقه چیست؟

در قرارداد آتی فروشنده متعهد می شود تا کالایی را به قیمتی را که اکنون تعیین می شود را در آینده به خریدار بفروشد و خریدار نیز متعهد می شود کالای ذکر شده را در آینده با قیمتی که نعیین شده بخرد. در این نوع قرارداد زمان تحویل کالا و پرداخت مبلغ به آینده موکول می شود.

قرارداد اختیار معامله چیست؟

در این قرارداد فروشنده متعهد می شود تا کالایی را به قیمت مشخص شده و زمان تعیین شده ای بفروشد، ولی خریدار موظف به خرید نیست و تنها مختار به خرید است. در واقع در این نوع از قرارداد در صورتی که خریدار قصد خرید و انجام معامله داشته باشد، فروشنده بایستی معامله را انجام دهد.

بازار فارکس:

یکی از معروفترین بازارهای مالی بازار فارکس می باشد. این بازار یکی از قدیمی ترین بازارهای مالی است و سابقه ای نسبتا طولانی دارد. بازار فارکس یک بازار غیر متمرکز و خارج از بورس است. در این بازار روزانه بیش از 5 تریلیون دلار معامله می شود از این رو این بازار بیشترین حجم معاملات را دارد. در این بازار به معاملات بین ارز ها پرداخته می شود و اصلی ترین اتفاقی که در این بازار رخ می دهد همین معاملات جفت ارزها است. نرخ معامله در این بازار بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود.

همچنین بخوانید: فارکس چیست؟

بانک ها، بانک های مرکزی، موسسات مالی، صرافی ها و غیره از مهمترین فعالان این بازار هستند. این بازار هیچ گونه دفتر فیزیکی ندارد و بیشتر معاملات در مراکز مهم تجاری جهانی چون انگلستان، آمریکا و ژاپن انجام می شود.

بازار کالا:

همانطور که از نام این بازار مشخص است، این بازار به کالا ها مربوط می باشد. در این بازار تاجران و سرمایه گذاران به معامله در بخش های اولیه اقتصاد می پردازند. منابع طبیعی چون طلا، نقره و غیره یا محصولات زراعی مانند برنج، گندم، سویا، کاکائو و غیره از کالاهایی هستند که در این بازار خرید و فروش می شوند. بیشتر معاملاتی که در این بازار صورت می گیرد به صورت خرید و فروش و تحویل در آینده است.

در حال حاظر بیش از 50 بازار کالا در جهان وجود دارد که معروف ترین آن ها بازار بورس کالای شیکاگو، بورس نفت ایران، بورس فلزات لندن و غیره هستند.

همچنین بخوانید: بورس کالای ایران چیست ؟

بازار ارزهای دیجیتال:

این بازار یکی از بازارهای نوظهور است که به صورت غیر متمرکز اداره می شود. با ظهور ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم، ریپل، کاردانو و غیره و فناوری بلاک چین، این بازار شکل گرفت و از آن زمان تا کنون این بازار در حال رشد و توسعه می باشد. امروزه سرمایه گذاران این حوزه به راحتی می توانند به صرافی های ارز دیجیتالی که در سراسر جهان مستقر هستند، دسترسی پیدا کنند و به معامله و خرید فروش ارزهای دیجیتال بپردازند.

سرمایه گذاران می توانند به معاملات ارزهای دیجیتال با پول های فیات چون دلار، یورو وغیره بپردازند. همچنین قراردادهای آتی و اختیار معاماله نیز در دسترس سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال می باشد. این بازار هم مانند فارکس، هیچ دفتر و مکان ثبت شده ای ندارد و تمام معاملات به صورت اینترنتی صورت می گیرد. برای آشنایی بیشتر با ارزهای دیجیتال و معاملات آن می توانید به دپارتمان ارزدیجیتال آکادمی بیتریوم مراجعه کنید.

بازارهای مالی نقش بسیار مهمی در اقتصاد جهان دارند و شما می توانید با معامله کردن در آن ها کسب سود کنید و ثروت خود را افزایش دهید. برای این کار شما بایستی با انواع بازارهای مالی آشنا باشید و دانش خود را مدام افزایش دهید تا بتوانید بیشترین بهره برداری را داشته باشید.

چگونه در بازارهای مالی می توانم معامله کنم؟

برای وارد شدن به دنیای مالی راه های بسیاری وجود دارد که شما می توانید با دیدن آموزش ها و سیگنال های آکادمی بیتریوم خود را آماده ورود به این بازار کنید.

بهترین بازار مالی کدام است؟

مسلما نمیتوان گفت که بازاری از بازارهای دیگر بهتر است اما امروزه فراگیر ترین بازار مالی، بازار بورس می باشد.

نظرات خود را در بخش دیدگاه ها با آکادمی بیتریوم به اشتراک بگذارید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدید ترین مطالب

نتیجه‌ای پیدا نشد.

پربازدید ترین مطالب

نتیجه‌ای پیدا نشد.

مقالات مرتبط

Volume
Play
1x
00:00/00:00