استیبل کوین چیست؟

استیبل کوین یا ارز دیجیتال ثابت، که ارزش آن نسبت به یک دارایی دیگر ثابت است و می‌توان از آن در فضای کریپتو برای انجام معاملات بهینه استفاده کرد. سیر رشد ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر، به ‌قدری بالا بوده که هر روز شاهد تولد یکی از آن‌ها هستیم. استیبل کوین‌ها به منظور کاهش نوسانات قیمت ارزهای رمزنگاری شده طراحی شده‌ اند و برای ذخیره ارزش و موارد دیگری که ارزهای پرنوسان مانند بیت کوین فاقد آنها هستند، استفاده می‌شوند. در گذشته، معامله بیت کوین و آلت کوین‌ها همراه با نوسانات بسیاری بود و تریدرها با سود یا ضرر قابل توجهی مواجه می ‌شدند و امنیت کافی نداشتند. تا انتهای این مطلب همراه آکادمی بیتریوم باشید تا بدانید استیبل کوین چیست، همچنین جهت خواندن مطالب بیشتر دپارتمان رمز ارز کلیک کنید.

معرفی استیبل کوین (Stablecoin)

استیبل کوین (Stablecoin) نوعی ارز دیجیتال است که به یک “دارایی ثابت” وابسته می باشد و این دارایی می‌ تواند هر چیزی در نظر گرفته شود؛ از طلا گرفته تا ارزهای فیزیکی یا نوعی دارایی که قیمت آن را می ‌توان به توافق عمومی تعیین کرد.

این نوع ارزهای دیجیتال، به پول فیات مانند دلار آمریکا، ارزهای رمزنگاری شده و یا فلزات گرانبها و ترکیبی از هر سه وابسته هستند. دلیل این وابستگی، تلاش برای ثابت نگه داشتن قیمت آن‌ها است. هر واحد از یک استیبل کوین بدون توجه به شرایط کلی بازار همیشه قیمت ثابتی دارد، به همین دلیل آن‌ها را با عنوان ارز دیجیتال پایدار و با ثبات می ‌شناسند. مهم ترین موارد مانند تتر (USDT)، یو اس دی سی (USDC) و بایننس یو اس دی (BUSD) دارای پشتوانه دلار آمریکا هستند و قیمت هر واحد آنها همیشه یک دلار آمریکا است. با وجود تنوع دارایی‌های قابل پشتوانه‌ سازی برای انواع استیبل کوین، تا به حال ارزهای فیات، به ویژه دلار آمریکا، محبوب ‌ترین گزینه بوده‌ اند. یک ویژگی مهم استیبل کوین‌ها، پایداری و ثبات آن‌هاست. به عبارت دیگر، ارز دیجیتالی با ثبات، مستقل از وضعیت بازار کریپتوکارنسی، همواره ارزش یکسانی دارد.

به طور کلی وثیقه ‌های مختلفی که برای استیبل‌ کوین‌ها به کار می ‌روند عبارتند از:

  1. ارز فیات، که یکی از رایج ‌ترین وثیقه ‌ها برای استیبل کوین‌ هاست، اغلب به دلار آمریکا بستگی دارد، اما گاهی اوقات ارز ملی کشورهای دیگر نیز به عنوان وثیقه استفاده می ‌شود.
  2. فلزهای گران قیمت و ارزشمند، بعضی از ارزهای دیجیتال به قیمت فلزهایی مانند طلا یا نقره، بستگی دارند.
  3. ارزهای دیجیتال، تعدادی از استیبل کوین ‌ها از ارزهای دیجیتال دیگر مانند اتریوم به‌ عنوان وثیقه استفاده می‌ کنند. وثیقه این نوع استیبل کوین ‌ها معمولا بیشتر از اندازه مورد نیاز است (Over collateralized) تا در مقابل نوسانات قیمتی ثابت بمانند.
  4. انواع دیگر سرمایه ‌گذاری، شرکت‌های توسعه ‌دهنده استیبل کوین معمولاً از ترکیب انواع مختلف وثیقه مانند اوراق تجاری، اوراق قرضه، وام‌ها و سایر سرمایه ‌گذاری‌ های تایید شده، استفاده می ‌کنند.

انواع استیبل کوین ها

تقسیم بندی استیبل کوین‌ ها بر اساس نوع پشتوانه آن‌ها صورت می‌ گیرد. در ادامه، به بررسی جزئیات هر یک از مدل‌ های استیبل کوین با پشتوانه‌ های رایج می پردازیم.

  • استیبل کوین با پشتوانه ارز فیات

این نوع استیبل کوین از پرکاربردترین انواع استیبل کوین‌هاست. در حال حاضر، ارز فیات بیشترین تراکنش مالی را به دلیل مقبولیت بالا و داشتن پشتوانه دولتی دارد. استفاده از این پشتوانه در استیبل کوین به کاربران اعتماد بیشتری می‌دهد. ارز فیات به معنای پول ملی یک کشور است که دولت آن را صادر می‌کند. این پول در واقع پول کاغذی است که در کیف پول و حساب بانکی شما وجود دارد. نمونه‌هایی از ارزهای فیات USD، EUR، CHF، GBP و JPY هستند. استیبل کوین با پشتوانه ارز فیات یعنی به ازای هر یک دلار استیبل کوین، یک دلار از ارز فیات وجود دارد. این استیبل کوین ساده‌ترین و متمرکزترین نوع آن است.

نحوه‌ انجام تراکنش

روش انجام معاملات با استفاده از استیبل کوین ها به سادگی و به طور دقیق مشابه با پول فیزیکی است. برای انجام این ‌کار، کاربران باید با نسبت ۱ به ۱ استیبل کوین را از ادارات و شرکت‌های صادرکننده تهیه کنند. این شرکت ها معمولاً نهادهای مالی کشورهای بزرگ هستند. برای انتقال و تبادل ارز در این سیستم، ابتدا باید به این شرکت ها اعتماد کرد و منبع مالی آن ها را مورد بررسی قرار داد. بعد از خرید توکن ها، کاربر می تواند آن ها را برای خرید و فروش در پلتفرم های مختلف مانند اتریوم استفاده کند.

مزایای ارز فیات:

  • ساختار این نوع پشتوانه به راحتی و قابل درک است.
  • ارزهای فیات نوعی دارایی باثبات هستند.
  • استیبل کوین‌های دارای پشتوانه ارز فیات را می ‌توان مطمئن ‌ترین ارز دیجیتال برای کاربران عادی دانست.

معایب ارز فیات:

  • ساختار متمرکز، نیازمندی به حفظ و استحکام است و می‌تواند با ریسک ‌های متنوعی روبرو شود، از جمله ورشکستگی سازمان مرکزی، رکود اقتصادی و سایر مشکلات مرتبط.
  • برای تأیید اعتبار حساب‌ها، نیازمند ممیزی خارجی است.

همچنین بخوانید: کوین و توکن چیست؟

  • استیبل کوین با پشتوانه کریپتوکارنسی

این نوع از استیبل کوین‌ها را سایر ارزهای دیجیتالی پشتیبانی می ‌کنند، در عمده موارد کریپتوکارنسی‌های معروفی همچون بیت کوین (BTC) یا اتریوم (ETH) هستند. به ‌طور معمول، این نوع از استیبل کوین‌ها به‌ جای اینکه تنها توسط یک ارز پشتیبانی شوند، ترکیبی از ارزهای دیجیتال پشتوانه آن‌ها هستند. این ویژگی باعث افزایش ریسک می‌ شود؛ زیرا نوسان قیمت یک کریپتوکارنسی خاص، بسیار بیشتر از نوسان گروهی از کریپتوکارنسی‌ها می باشد. همچنین، استیبل کوینی که تنها توسط یک ارز دیجیتال خاص پشتیبانی شود، قابلیت انتقال ارزش چندانی ندارد؛ زیرا کریپتوکارنسی‌ها معمولاً دارای نوسانات زیادی هستند و نمی‌ توانند به عنوان یک کوین ارزشمند عمل کنند. مثلا برای تولید ۱۰۰۰ دلار استیبل کوینی با پشتوانه اتریوم، از ۲۰۰۰ دلار اتر استفاده می ‌شود. این اقدام باعث می شود که نوسانات اتر نصف شود. DAI، که به عنوان استیبل کوین غیرمتمرکز شناخته می‌شود، مشهورترین توکن استیبل با پشتوانه کریپتو است.

مزایا

  • قابلیت نقدشونگی آن یا تبدیل از یک کریپتوکارنسی به کریپتوکارنسی دیگر از طریق بلاک‌ چین به ‌سرعت اتفاق می‌افتد.
  • هر تراکنش در بلاک‌چین عمومی ثبت می ‌شود و امکان شفافیت و قابلیت پیگیری کامل را فراهم می‌کند.
  • عدم نیاز به حسابرسی خارجی برای کنترل تراکنش‌ها

معایب

  • با توجه به اینکه کریپتوکارنسی‌ ها دارای پشتوانه ارزی هستند، این نوع از ارزها در مقایسه با دارایی‌های دیگر مانند کالا یا پول فیزیکی، به طبع بسیار ناپایدارتر هستند.
  • اگر ارزش کریپتوکارنسی‌ ها به زیر یک سطح مشخص سقوط کند، این پشتوانه ممکن است فوراً منحل شود.

آشنایی با ۵ استراتژی مدیریت ریسک در ارزهای دیجیتال را بخوانید.

معرفی دای (DAI)

دای استیبل کوین یک رمز ارز است که با رمز ارزهای دیگر با پشتوانه ارزهای فیات کاملا متفاوت است. هر واحد از دای معادل یک دلار آمریکا است، اما نحوه ثابت نگه داشتن قیمت آن منحصر به فرد است. در عوض تبادل توکن‌ های DAI با دلار آمریکا، این رمز ارز استیبل کوین با استفاده از اتریوم پشتیبانی می ‌شود و یک توکن ERC20 است.

نحوه انجام تراکنش

سیستم تراکنش استیبل کوین‌های پشتوانه دار به روشی ساده عمل می ‌کند. در این سیستم، کاربر پس از ذخیره کردن کریپتوکارنسی‌ های خود در پلتفرم، استیبل کوین دریافت می ‌کند. در این فرآیند، هیچ شرکت واسطی وجود ندارد و کوین ‌ها به صورت خودکار به کیف پول الکترونیکی کاربر منتقل می ‌شوند.

  • استیبل کوین بدون پشتوانه یا الگوریتمی

این نوع از استیبل کوین ها از هیچ دارایی به عنوان پشتوانه استفاده نمی ‌کنند و عملکرد آن‌ها بسیار شبیه به سیستم بانک مرکزی است. در واقع با استفاده از مکانیزم توافقی، عرضه توکن‌ها را افزایش یا کاهش می ‌دهند که شبیه به فرایند چاپ اسکناس توسط بانک‌ های مرکزی است. با افزایش تقاضا، تعداد جدیدی از استیبل کوین ها تأمین می ‌شود تا قیمت به سطح پایدار قبلی بازگردد. هدف اصلی این است که قیمت ارز پایدار به حداکثر ۱ دلار نزدیک شود.

همچنین بخوانید: تاریخچه پول

امپلیفورت (AMPL) یکی از استیبل کوین‌ های الگوریتمی است و بر خلاف استفاده از یک پشتوانه فیزیکی برای حفظ قیمت در سطح ۱ دلار، از یک فرایند به نام (Rebase) استفاده می ‌کند. Rebase به صورت خودکار عرضه را با توجه به سطح عرضه و تقاضا تنظیم می‌ کند.

مزایا

  • غیرمتمرکزبودن
  • نیازنداشتن به وثیقه
  • پایداری

معایب

  • پیچیدگی

نحوه‌ انجام تراکنش

استفاده از استیبل کوین‌های بدون پشتوانه در فرایند کار آسان است. در این سیستم، کاربر می ‌تواند پس از درخواست، سکه‌ های خود را دریافت کند برای جلوگیری از فشار تقاضا برای نوسان قیمت این امر در زمان بسیار کوتاهی انجام می‌شود و بعد از آن امکان داد و ستد در شبکه برای کاربر فراهم خواهد بود.

  • استیبل با پشتوانه کالا

این نوع از استیبل کوین ها توسط کالاهای قابل تبدیل به پول پشتیبانی می شوند و قابل تعویض در همان بازار می باشند. طلا به عنوان دارایی معمولا برای وثیقه در این نوع از معاملات استفاده می شود. به دلیل داشتن ارزش ثابت به مقایسه با سایر دارایی ها، فلزات گرانبهای مانند طلا ارزش خود را به خوبی حفظ می کنند. استیبل کوین با پشتوانه طلا تعدادی توکن است که هرکدام مقدار مشخصی طلا را نمایندگی می کنند (به عنوان مثال، یک توکن برابر با یک گرم طلا است). خود طلا نیز معمولا توسط یک شخص ثالث و مطمئن در این نوع از معاملات ذخیره می شود. این نوع از استیبل کوین ها ممکن است محبوبیت کمتری نسبت به نوع قبلی داشته باشند، اما برای افرادی که به دنبال معاملاتی با توکن های پشتوانه ملموس و دارای ارزش واقعی مانند فلزات گرانبها هستند، جایگزین مناسبی هستند.

قیمت لحظه ای طلا و سکه را در اینجا مشاهده کنید.

همچنین، تتر گلد (XAUt) و پکس گلد (PAXG) نیز با این روش عمل می ‌کنند. با این تفاوت که به جای ۱ گرم طلا، با یک اونس طلا پشتیبانی می ‌شوند. همچنین، دارایی‌های دیگری نیز مانند Tiberius وجود دارند که پشتوانه‌ آن‌ها ترکیبی از فلزات گرانبها یا SwissRealCoin می‌ باشد. SwissRealCoin به عنوان یک ارز دیجیتال پایدار، به ارزش مجموعه‌ای از سهام در املاک سوئیس متصل است.

استیبل کوین چیست؟

نحوه انجام تراکنش

بهتر است بدانید که در این سیستم، کاربر ابتدا باید با ورود به پلتفرم‌های تجارتی خرید طلا را با پول فیزیکی انجام دهد. سپس شرکت واسط، طلا را دریافت کرده و به جای آن نسخه ‌ای از استیبل کوین را به کاربر می ‌دهد. سپس واسطه مالی توکن‌ های هوشمندی را که توسط شرکت صادر شده‌اند، وارد شبکه تجارت می‌ کند و امکان معامله با آن‌ها فراهم می ‌شود. در این روند، برای جلوگیری از اشتباهات رایج، کارت دیجیتالی ‌ای صادر می‌ شود که احتمال خطا در آن به حداقل رسد. همچنین توجه داشته باشید که شرکت‌های واسط نیز ممکن است به صورت چند مرحله ‌ای با یکدیگر مرتبط باشند.

مزایا

  • پشتوانه آن دارایی‌ های واقعی و ملموس است.
  • قیمت کالای پشتوانه آن نسبتاً پایدار است.
  • دارای قابلیت نقدشوندگی

معایب

  • وجود یک شخص ثالث برای تضمین عملکرد کامل سیستم مورد نیاز است.
  • نیازمند حسابرسی است که این فرآیند بسیار زمان‌بر و پرهزینه می باشد.

مزایای ارزهای دیجیتال پایدار یا استیبل کوین

  • هزینه کم تراش
  • معاملات سریع و ایمن
  • قابلیت انتقال دارایی‌ها به‌صورت دیجیتالی
  • داشتن ثبات با پشتوانه یک دارایی
  • می‌توان برای معاملات جهانی از آن‌ها استفاده کرد
  • استفاده از فناوری بلاک‌چین: این سیستم امنیت، شفافیت و قابلیت پیگیری را فراهم می‌کند.
  • سادگی: درک این سیستم برای کاربران ارزهای دیجیتال و ارزهای فیزیکی آسان است.
  • قراردادهای هوشمند: برای محافظت از طرفین معامله، در سرمایه‌گذاری نیاز است.

معایب استیبل کوین

برخی از معایب ارز دیجیتال پایدار عبارت‌اند از:

  • متمرکز است.
  • برای ایجاد اعتماد نیاز به شخص سوم دارد (یک ‌نهاد)
  • برای اطمینان از میزان ارزش دارایی‌ها، نیاز به حسابرسی خارجی دارد.
  • کاهش بازدهی در سرمایه‌گذاری (که در نتیجه معامله گران و سرمایه‌گذاران به دنبال راه‌های جایگزین برای کسب سود مالی خواهند بود).
  • به دلیل پشتوانه‌های فیات، قوانین ارزهای فیات روی آن‌ها تاثیرگذار هستند.
  • با توجه به جدید بودن این تکنولوژی، آموزش و پذیرش عمومی آن زمان‌بر است.

ریسک های قانونی برای سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال کدام اند؟ را در این صفحه بخوانید

کاربردهای ارزهای باثبات

مانند سایر دارایی‌ های دیجیتال، کاربرد اصلی استیبل کوین ها (Stablecoin) ذخیره ارزش و ابزار مبادله است. این ارزها موجب می‌ شوند که نوسانات قیمت به طور موقت به تعویق افتاده، تا تریدرها بتوانند به یک جایگاه امن دسترسی داشته باشند. همچنین، توکن‌های استیبل می ‌توانند در رشد دنیای امور مالی غیر متمرکز مانند ییلد فارمینگ، وام‌دهی، وام‌گیری و تامین نقدی استفاده شوند.

این دو دلایل اصلی هستند که مردم استیبل کوین ‌ها را به جای دیگر رمز ارزهایی مثل بیت کوین، انتخاب می‌کنند. سرمایه‌ گذاران اطمینان دارند که می‌توانند توکن‌های خود را با قیمت ۱ دلار به فروش برسانند، قیمت کوین‌ها به احساسات واکنش نشان می‌دهند. به عبارت دیگر، اگر تریدرها و سرمایه‌گذاران باور دارند که هر استیبل کوین دارای ارزش ۱ دلار است، قیمت آن به طور معمول نزدیک به ۱ دلار باقی خواهد ماند. استیبل کوین ها برای سرمایه‌ گذاران به عنوان یک پناهگاه امن محسوب می‌ شوند. بسیاری از صرافی‌ها مانند بایننس، به تریدرها اجازه می ‌دهند با ارزهای فیات خرید کنند، اما اجازه ترید با این ارزها را نمی ‌دهند. این برای تریدرهایی که ارزهای فیات دارند، چالش‌هایی را به همراه دارد. در اینجاست که توکن‌های استیبل کوین به بازار وارد می ‌شوند. این توکن‌ها به عنوان رمزارزها تقریبا در تمامی صرافی‌ ها وجود دارند.

نحوه کار استیبل کوین‌ها چگونه است؟

عموماً، شرکت یا سازمانی که در پشت یک ارز پایدار متمرکز است، ذخایری را ایجاد می ‌کند و دارایی‌هایی را که به‌عنوان پشتوانه برای ارز پایدار مورد استفاده قرار می‌ گیرد، در آن ذخیره می ‌کند. شرکت‌هایی مانند تتر (Tether)، سرکل (Circle) و پکسوس (Paxos) با دوره ‌های مرتب مورد بازبینی قرار می ‌گیرند تا از وجود دارایی ‌های کافی برای حفظ ارزش ارز پایدار خود اطمینان حاصل کنند. این بازبینی‌ ها اطمینان می‌ دهند که استیبل کوین‌ها مستندات دارایی‌های واقعی را دارند. ارزش پولی که در ذخایر نگهداری می‌ شود، به عنوان یک تضمین برای ارزهای دیجیتال است. بنابراین، وقتی صاحبان استیبل کوین‌ها توکن‌های خود را تبدیل به نقد می ‌کنند، مقداری از دارایی‌ های نگهداری شده در ذخایر برداشت می ‌شود تا تعادلی یک به یک برای استیبل کوین حفظ شود.

نسبت به ارزهای دیجیتال دیگر، وابستگی قیمت همیشه ثابت و متعادل نمی‌ ماند. قیمت استیبل کوین‌ها نیز تقریباً ۱ یا ۲ درصد نوسان دارد که در مقایسه با نوسانات ارزهای دیجیتال دیگر، بسیار کم است. جالب است بدانید که بخش عمده ای از بازار ارزهای دیجیتال به استیبل کوین‌های مرکزی تعلق دارد و استیبل کوین‌های غیرمرکزی سهم کمتری دارند.

توجه کنید که استیبل کوین‌ها ممکن است با نوسانات بازار و یا هزینه‌های آپدیت و نگهداری و یا طی قانون‌گذاری، با شکست مواجه شوند. یکی از این استیبل کوین‌ها NuBits است که دلیل شکست آن، عدم توانایی در حفظ ثبات قیمت بود. یکی دیگر از این پروژه‌ها، Basis بود که با وجود جذب سرمایه ۱۰۰ میلیون دلاری، در دسامبر ۲۰۱۸ و با نقض قوانین آمریکا بسته شد.

سخن پایانی

ارزهای دیجیتال استیبل کوین، بخشی بسیار حیاتی از اکوسیستم کریپتوکارنسی را تشکیل می‌دهند و بدون آن‌ها، دنیای ارزهای دیجیتال هرگز به جایگاه فعلی خود نمی ‌رسید. استیبل کوین‌ها به عنوان پلی بین سیستم مالی سنتی و سیستم مالی غیرمتمرکز (DeFi) عمل می ‌کنند و اهمیت آن‌ها در تامین نقدینگی و افزایش شرکت ‌پذیری جهانی برای ارزهای دیجیتال بسیار ضروری است. در این مقاله، به توضیح مفهوم استیبل کوین و انواع مختلف آن پرداخته شد. این ارزهای دیجیتال با هدف سهولت در محاسبات و تسهیل در معاملات طراحی شده‌اند و به منظور کاهش ریسک در بازار ارزهای دیجیتال عمل می‌کنند. امیدواریم با مطالعه‌ ی این مقاله اطلاعات مفیدی از Stablecoin ها کسب کرده باشید.

شما چه نظری درباره استیبل کوین‌ها و آینده آن‌ها دارید؟ دیدگاه خود را با آکادمی بیتریوم به اشتراک بگذارید.

5/5 - (15 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدید ترین مطالب

مقالات مرتبط

Volume
Play
1x
00:00/00:00